ה'פליק-פלק' של סער: בוטל הקיצור של החופש הגדול

החופש הגדול יסתיים השנה כרגיל ב-31 באוגוסט, והחל מהשנה הבאה יסתיים ב-26 באוגוסט ■ קדימה: "עוד פלופ של ממשלת נתניהו מתפוצץ בקול גדול"

שבוע בלבד אחרי שהודיע שר החינוך גדעון סער על קיצור החופש הגדול בחמישה ימים, הודיע היום (ב') במסיבת עיתונאים על ביטול הקיצור - או ליתר דיוק על דחיית המהלך בשנה. עד לפני יומיים הבהירו במשרד החינוך כי אין להם כוונה לסגת מהתוכנית המקורית, אולם הלחץ הציבורי עשה את שלו.

גדעון סער הסביר את הסיבה לביטול הקיצור "רציתי מאוד ביישום המהלך אך הביצוע היה כרוך בהסכמת שני ארגוני המורים. הסתדרות המורים חזרה בה מביצוע המהלך בחודש אוגוסט הקרוב, מודיע בצער כי שנת הלימודים תיפתח בראשון בספטמבר. מיום שישי קיימתי מספר שיחות עם מזכ"ל הסתדרות המורים והארגון נסוג בו מביצוע המהלך השנה. בנסיבות אלה לצערי איני יכול ללכת למהלך כפי שתוכנן".

סער, כפי הנראה, לא נרתע מהמחאה של התלמידים וגם לא מתלונות של הורים שקבלו על כך שההודעה על קיצור החופש נמסרה בהתראה קצרה מדי, לאחר שכבר עשו תוכניות ורכשו כרטיסי טיסה כאשר מועד החזרה לארץ נקבע ל-31 באוגוסט. מה שהביא לדחיית המהלך הוא ככל הנראה לחץ מצד מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, שהסביר לסער כי ימי החופשה של המורים מעוגנים בהסכמים קיבוציים, ועל כן כל שינוי בעניין יש לעשות בהסכמה בין הצדדים.

סער החליט לקצר את החופש הגדול כחלק מאימוץ מסקנותיה של הוועדה הציבורית לבחינת מבנה שנת הלימודים. הוועדה המליצה לפתוח את שנת הלימודים ב-26 באוגוסט במקום ב-1 בספטמבר, ולהוסיף את חמשת הימים שקוצרו לחופשות אחרות שיתארכו בהתאם: 3 ימים לסוכות, יום אחד לפסח ויום נוסף לחופשת החנוכה.

למרות דחיית המהלך, נראה כי במשרד החינוך נחושים ליישם אותו בשנה הבאה. בשבוע שעבר הסביר סער את הרציונאל מאחורי התוכנית, אולם אז הוא נשמע מעט נחוש יותר: "צריך לשנות דברים שהשתרשו במשך השנים ואין בהם היגיון... אין רצף לימודי מינימלי משמעותי בתחילת שנת הלימודים (בשל החגים - ש.נ) והיינו חייבים לשנות את הדבר הזה מזמן. דחית המהלך בעוד שנה עלולה לסכן את ביצועו".

דובר קדימה מסר בתגובה: "עוד פלופ של ממשלת נתניהו מתפוצץ בקול גדול. זיגזוגו המביך של שר החינוך גדעון סער והתקפלותו המוחלטת נוכח הביקורת הציבורית המוצדקת, מעידים יותר מכל על חידלון שילטוני והתנהלות חובבנית אשר שולטת בישראל. שוב הוכח כי 'תרבות של מסיבת עיתונאים' היא תכלית הכל בממשלת הכישלון של נתניהו - קודם שולפים כותרת, אח"כ בודקים ואז מתקפלים. המציאות חזקה יותר מכל ספין תקשורתי. מערכת החינוך והציבור בישראל זקוקים ליציבות ומדיניות מתוכננת מראש ולא לשבשבת הספינים מבית מדרשם של נתניהו וסער".