גם רני צים נכנע לשוק: דחה ברבעון הנפקת הנדל"ן

בנוסף נדחו הנפקות סאנדי אנרג'י, גלילאו ומוריה פארמה ■ קובי דינר, מנכ"ל סאנדיי: "ההחלטה לדחות את ההנפקה הראשונית נעשתה על רקע תנאי השוק"

הנטייה לירידות בבורסה המקומית בימים האחרונים, וחוסר היציבות הנמשך, פוגעים בשוק הראשוני. גורמים אלו הובילו לביטולן של כמה הנפקות אקוויטי בימים האחרונים. ל"גלובס" נודע כי הקורבן התורן למכת הביטולים הוא רני צים, המחזיק יחד עם אחיו עדי את השליטה ברשת המזון כמעט חינם (צים שיווק).

צים ביקש להפוך את החזקות הנדל"ן שלו, רני צים מרכזי קניות, לסחירות, באמצעות הנפקת אג"ח בהיקף של 50 מיליון שקל, אולם בשלב זה כאמור נדחו תוכניותיו ברבעון עקב תנאי השוק.

גם חברת האנרגיה הירוקה סאנדי עדכנה הבוקר על דחיית הנפקתה עקב תנאי השוק, כפי שנחשף אמש ב"גלובס". סאנדי ביקשה לגייס כ-40 מיליון שקל, וטרם החלטת הדחייה ניסתה להוציאה לפועל בשווי מופחת לחברה, ל-70 מיליון שקל לפני הכסף.

קובי דינר, מנכ"ל סאנדיי ובעל השליטה בחברה, אמר היום כי "ההחלטה לדחות את ההנפקה הראשונית נעשתה על רקע תנאי השוק. החברה חשה שלמרות שיש שיפור משמעותי בעסקיה הריאליים, תנאי המאקרו הנוכחיים לא אופטימליים להנפקה, והעדיפה בשלב זה להמתין לשיפור תנאי השוק".

לסאנדי הצטרפה בהמשך היום חברת הסטארט אפ גלילאו של אליהו אריאל, שתכננה לגייס 17 מיליון שקל לפי שווי מוערך של 50 מיליון שקל לפני הכסף. הודעתה של גלילאו המספקת טכנולוגיית ניווט לוויינית על דחיית ההנפקה הייתה תמציתית יותר מזו של סאנדי, אולם סיבת הדחייה הייתה דומה - וגם היא קשרה את ההחלטה לתנאי השוק.

נמשכים הביטולים בביומד

גם חברת הביומד מוריה פארמה החליטה לאחרונה על דחיית הנפקתה.

מוריה, שפיתחה משפחה של תרופות אנטי-דלקתיות שאינן מבוססות על סטרואידים קיוותה לגייס כ-20 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-90 מיליון שקל לפני הכסף. ביטול הנפקת מוריה נעשה בהמשך לגל ביטולי הנפקות ביומד בבורסה המקומית, ביניהן גרדיה מדיקל, טריג הלת'קר, נוירודרם וקווארק.

כנגד ריבוי הביטולים בולטת הצלחתה של יבואנית רכבי רנו וניסאן לישראל, קרסו מוטורס, שהשלימה בסוף השבוע את גיוס ההון המשמעותי ביותר מתחילת השנה. קרסו מוטורס, שבשליטת משפחת קרסו, הנפיקה 25% ממניותיה תמורת כ-250 מיליון שקל. אבל הנפקת קרסו היא היוצאת מן הכלל.

עדות נוספת לסלקטיביות הגוברת בשוק הגיעה בימים האחרונים מהקושי בגיוסי אג"ח של חברות קטנות, שכבר נסחרות בבורסה. בשל ביקושים נמוכים נאלצה חברת הטכנולוגיה אורכית להסתפק בגיוס של כ-27 מיליון שקל - פחות ממחצית מהסכום המקסימלי שיכלה לגייס. חברת הנדל"ן דה לסר הסתפקה בגיוס של 44.5 מיליון שקל, לעומת מקסימום של 52 מיליון שקל ששאפה לגייס.