ראש עיריית טבריה, זוהר עובד, נאשם בחדירה לחומר מחשב

עובד מואשם בקשירת קשר לביצוע פשע, חדירה לחומר מחשב ופגיעה בפרטיות, לאחר שניסה לטרפד לכאורה את עבודת מבקר הפנים בעירייה

פרקליטות מחוז צפון הגישה הבוקר (ה') לבית המשפט השלום בנצרת כתב אישום נגד ראש עיריית טבריה, זוהר עובד, בטענה כי עקב אחרי מבקר העירייה, בני אליהו, באמצעות חדירה למחשבו האישי. כתב האישום מייחס לעובד עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, חדירה לחומר מחשב ופגיעה בפרטיות.

מכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד יעל כוכבי, עולה כי בין מבקר העירייה, בני אליהו, לראש העיריה, זוהר עובד, שררו יחסי מתיחות. על הרקע הזה ביקש עובד לדעת מה הם נושאי וממצאי הביקורת הנוגעים אליו בהם התמקד מבקר העירייה, ומי הם האנשים בהם נעזר המבקר ומקבל מידע.

בכתב האישום צוין כי בשנת 2005 נפגש עובד עם נאשם שני בתיק, אבנר שרון, מנכ"ל חברת "מיטסי אינטרנשיונל" לשחזור מידע ופיתוח תוכנה, וזאת במטרה להתחקות ולבלוש אחר קבצי המחשב של המבקר אשר נמצאו על שרת העירייה.

על-פי כתב האישום, השניים סיכמו ביניהם כי החברה תעתיק עבור עובד את שרת העירייה, שעליו היו בין היתר קבציו של המבקר. כסיפור הכיסוי לפעולה זו סוכם כי מטרת הבדיקה המוצהרת תהיה "סקר אבטחה של מערכת המחשבים בעירייה".

ב-25 בנובמבר 2005 הגיעה עובדת של החברה לעירייה וביצעה העתקה גורפת של כל שרת העירייה, ובכלל זה קבצים שהיו על מחשבו של מבקר העירייה, וכן של 3 מחשבים נוספים, ללא ידיעתם והסכמתם של העובדים. הממצאים הועברו לעובד על גבי תקליטור, אשר הכיל 30 תיקיות של כ-20 משתמשי דואר אלקטרוני מבין עובדי העירייה, וביניהם מבקר העירייה ומזכירתו.

"בפועל הכיל התקליטור שתי תיקיות של דואר אלקטרוני של מבקר העירייה, שכללו בין היתר ממצאי ביקורת חלקיים ומכתבים העוסקים בתחום הביקורת השוטפת בעירייה, והיו אסורים בפרסום טרם זמנם. חלק מהמסמכים היו קשורים באופן ישיר או עקיף לנאשם 1 (ראש העיר, א' ל"ו)", נכתב בכתב האישום.

בנוסף, הכיל התקליטור פניות מאנשים שונים אשר פנו למבקר בדואר האלקטרוני בידיעה שפניותיהם חסויות ולא ייחשפו לצד שלישי, וכן מסמכים של רשות הרווחה בעיר, הכוללים תסקירי רווחה של אזרחים בעיר טבריה.

מכתב האישום עולה עוד כי בהוראתו, הועברו לעובד העתקים מודפסים של כל הקבצים שהיו קשורים למבקר, כולל התכתובות שביצע במהלך תפקידו הנוגעות לו, וכי עובד עשה שימוש בחלק מן המסמכים הללו לצורך הגשת תביעה משמעתית כנגד המבקר.

במארס אשתקד השיב בית המשפט המחוזי מרכז את אליהו לעבודתו כמבקר, לאחר שהודח מתפקידו בעקבות הרשעתו על-ידי בית הדין המשמעתי של הרשויות המקומיות. בכך קיבל בית המשפט את ערעורו של אליהו על החלטת בית הדין לפסול אותו מלשמש בתפקיד, ואף קבע כי התנהלותו של עובד הנה "רדיפה שמטרתה לטרפד את עבודת המבקר".

בכתב האישום נטען כי עובד ושרון פגעו במזיד בפרטיותם של עובדי עירייה רבים, לרבות מבקר העירייה, וכן בפרטיותם של האנשים שכתבו למבקר ושל אזרחים נוספים בטבריה.