ייצוגית: עיריית ת"א גובה פיגורים על חוב ארנונה בריבית יומית

לטענת התובע, זה שנתיים שעיריית ת"א מחשבת את ריבית הפיגורים של הארנונה על בסיס יומי באופן שאינו חוקי, עקב שימוש במערכת מחשב חדשה;‎‏ עד אז נגבו הפיגורים לפי ריבית חודשית

זה שנתיים שעיריית תל-אביב מחשבת את ריבית הפיגורים של תשלומי הארנונה על בסיס יומי באופן שאינו חוקי, בעקבות שימוש במערכת מחשב חדשה - כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה ביום ראשון לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב.

התובע הוא משרד עורכי הדין כץ, גבע, איצקוביץ' (KGI), המחזיק בקומה בבניין משרדים בתל-אביב, ושכתוצאה מטעויות משרדיות, לטענתו, שילם את הארנונה בפיגור בסוף 2010 ובתחילת 2011. כתוצאה מהפיגור נוספו לארנונה הפרשי הצמדה וריבית על בסיס יומי. לטענת המשרד, החישוב אינו חוקי.

המשרד טוען כי לפי חוק יסוד: משק המדינה, לעירייה אין כל זכות להטיל כל תשלום חובה בלא דבר חקיקה מפורש, ואילו העירייה גובה תשלום חובה מבלי שהייתה לה כל הסמכה בדין לגבותו.

לטענת המשרד, לפי סעיף 2 לחוק הריבית, תשלומי פיגורים כוללים ריבית צמודה בשיעור של 0.75% לחודש, או בשיעור אחר כפי שקבעו שרי הפנים והאוצר.

לפי התביעה, החל מ-2009 השיקה עיריית תל-אביב מערכת מחשב ש"משנה סדרי עולם בתחום חיוב וגביית הארנונה". בשונה מהמערכת הקודמת, המערכת החדשה מחשבת את חיובי הארנונה על בסיס יומי, וכך גם חישוב תשלומי הפיגורים מבוצע על יסוד ריבית יומית. זאת בעוד שעד 2008 חישבה העירייה את חוב הארנונה כ"חוב פיגור" בתום 30 יום מהמועד שנקבע לתשלום, כשהחל מתום המועד נוספו לו תשלומי פיגורים, כלומר הפרשי הצמדה וריבית, כשהריבית חושבה על בסיס חודשי.

לטענת המשרד, השינוי המהפכני לא בא לידי ביטוי כלל בהוראות צו הארנונה לעניין ההוראות הנוגעות למועד תשלום הארנונה. לפי בדיקת המשרד, "שינוי זה אף נעדר מדיוני מועצת העיר, כפי שהם באו לידי ביטוי בפרוטוקולים שפורסמו".

המשרד טוען כי מדובר בתביעה בעלת היקף כספי משמעותי ביותר, שחלה על כ-200 אלף בתי-אב ועסקים בעיר, והוא מעריך כי היקף גביית הארנונה השנתי של העירייה עומד על כ-2.5 מיליארד שקל.

עיריית תל-אביב מסרה בתגובה: "התביעה התקבלה בעירייה. אנחנו לומדים אותה ונגיב בבית המשפט".