בעלי האג"ח של בארינבוים מנסים לטרפד מכירת BGI לבן זקן

בעל האג"ח חוששים מניצול קופת המזומנים של-BGI לטובת רכישת מניות מנופים של בן זקן ■ נציג של גוף מוסדי: "אסור לעבור על זה בשתיקה, נגיע עד לבית המשפט"

"אנו יוצאים למלחמת עולם נגד בארינבוים - נילחם עד שהעסקה תבוטל, כי אין ברירה. זה אירוע חמור, אחת השערוריות הכי גדולות שהיו בשוק ההון. אסור לעבור על זה בשתיקה, נגיע עד לבית המשפט", אומר היום ל"גלובס" נציג של גוף מוסדי בהתייחסו לעסקה המתרקמת בה ירכשו ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי - בעלי השליטה בחברת מנופים פיננסיים, את השליטה בחברת ההחזקות זד.בי.איי (ZBI) שבשליטת צביקה בארינבוים.

בשבוע שעבר, חודש וחצי לאחר דיווח אודות המגעים בין הצדדים, סוכמה העסקה במסגרתה ישלמו בן זקן ונניקשווילי כ-127 מיליון שקל תמורת 77% ממניות זד.בי.איי (פרמייה של 30% על מחיר השוק). מועד השלמת העסקה נקבע לאמצע חודש יולי. ZBI היא החברה האם של בי.ג'י.איי (BGI), חברת החזקות בעצמה, השולטת בבנק לפיתוח התעשייה ושותפה בחברת הטקסטיל בגיר יחד עם קרן פימי.

במארס האחרון סיכמה BGI על מכירת הבנק לפיתוח תעשייה לחברת הביטוח מנורה תמורת כ-350 מיליון שקל, מהלך שצפוי להגדיל את היקף המזומנים שבידיה לכחצי מיליארד שקל.

נראה שבאמצעות קופת המזומנים התפוחה של BGI, מבקשים בן זקן ונניקשווילי לממן חלק או את כל העסקה לרכישת חלקו של שותפם המסתורי במנופים פיננסיים, מרכוס וובר (40%), תמורת 465 מיליון שקל. בדיווח מהשבוע שעבר עדכנה בי.ג'י.איי, כי בן זקן ונניקשווילי הצהירו על כוונתם לרכוש מניות מנופים בסכום של 180 מיליון שקל לפחות.

חוסר האמון של מחזיקי האג"ח המוסדיים במהלך בא לידי ביטוי במחיר האיגרות שהנפיקהBGI (בהיקף של 136 מיליון שקל), שצנח ב-19% מאז הודיעו החברות על העסקה הנרקמת באמצע אפריל. האג"ח נסחרות כעת בתשואת "זבל" דו ספרתית של 11%.

"מסכנים את הכסף שלנו"

החשש של המשקיעים המוסדיים נובע מהשינוי הצפוי באופי פעילותה של BGI לאחר שהשליטה בה תעבור לידי בן זקן-נניקשווילי ולאחר שתרכוש מניות של מנופים, חברת עתירת התחייבויות הצפויה למקד חלק מפעילותה בתחום עתיר הסיכונים של חיפושי נפט וגז ברישיון "שמן" מול חופי אשדוד.

את האג"ח גייסה החברה במארס 2010, והיום המוסדיים זועמים: "בארינבוים הציג לנו חברה שפועלת באופן סולידי - מחזיקה נכס מניב, הבנק לפיתוח תעשייה, ועשויה להשקיע בנדל"ן בארה"ב. ואז, ביום בהיר אחד הוא לוקח את הכסף ואומר לנו 'תישארו עם חברת נפט - נהמר בכסף שלכם על חיפושי נפט'. בן זקן ונניקשווילי רוצים להשיג מימון על הגב של מחזיקי האג"ח. יש חברות שהפסידו כסף ובאמת אין להן מאיפה להחזיר, אבל כאן מסכנים את הכסף שלנו במזיד. זה בפירוש לא הסיכון שלקחנו", הוסיף והדגיש באוזני "גלובס" אותו מוסדי בכיר.

ל"גלובס" נודע, כי עו"ד גיא גיסין גויס לייצג את בתי ההשקעות מיטב וילין לפידות, המחזיקים יחדיו ב-26 מיליון שקל ע.נ. מאג"ח BGI. בתחילת השבוע שלח עו"ד גיסין מכתב לנאמן האג"ח, מיכל אבטליון מכלל פיננסים נאמנויות, בדרישה לכנס בדחיפות אסיפת אג"ח. בתגובה, נאלץ בארינבוים לפרסם זימון לאסיפות אג"ח בשתי החברות, כבר לשבוע הבא.