מנכ"ל נס: "למרות הרכישה, מאמין שמה שהיה הוא שיהיה"

לאחר ההודעה על הרכישה תמורת 307 מיליון דולר, המנכ"ל שכי גרליץ אומר כי נס טכנולוגיות לא תחדל להתקיים: "לדעתי, בעוד 4 שנים החברה תעמוד בתור לעשות הנפקה מחודשת"

כמעט 7 שנים שחברת שירותי המחשוב נס טכנולוגיות מתנהלת כחברה ציבורית בוול סטריט, עד שדירקטוריון החברה החליט שזהו זה. התענוג פשוט לא משתלם. בסוף השבוע הודיעה קרן CVCI של קבוצת סיטי, כי תשלם 307 מיליון דולר עבור רכישת החברה מידי בעלי המניות, כ-17% מעל שווי החברה ביום המסחר הקודם להצעה. גם כיום הקרן של סיטי היא בעלת המניות הגדולה בחברה ומחזיקה בכ-10% ממנה.

למרות שמדובר בעיסקת רכש, נס טכנולוגיות לא תחדל להתקיים. עבור המנכ"ל שכי גרליץ, זו ממש התחלה חדשה. "לפי דעתי בעוד ארבע שנים החברה תעמוד בתור לעשות הנפקה מחודשת", הוא טוען. גרליץ התמנה לתפקיד בנס בינואר 2007, כאשר שווי החברה היה לא רחוק מהשיא - כ-600 מיליון דולר. מאז, עברו על נס ימים לא פשוטים. המשבר הכלכלי שפגע במגזר הפיננסי - בו רוב פעילותה של החברה בשוק האמריקני - ריסק את מניית החברה, וגם השיפור בתוצאות לקראת 2010 לא עזר בהרבה. המניה לא התרוממה.

אחת הסיבות היא ריבוי הסקטורים שבו פועלת החברה על 7,000 עובדיה, מה שלא עובר כל כך בקלות את שוק ההון. בישראל, סביבת הפעילות המקורית של החברה ממנה היא יצאה לדרך לפני 13 שנה, הצליחה החברה יחסית לעמוד על הרגלים. אולם, בשנתיים האחרונות נתקלה נס בבעיות קשות בפעילות במרכז אירופה, שסובלת ממשבר כלכלי חריף, וגם בארה"ב נמצאת נס בבעיה בשנה האחרונה עקב ביצועים חלשים, מה שחייב את החברה לבצע שינוי ארגוני משמעותי ברבעון הראשון.

לגרליץ, שכרגע עדיין לא ידוע אם יישאר בתפקידו, ברור מה צריך לקרות בשנים הקרובות. לדבריו: "החברה תנצל את השנים הקרובות בכדי להגדיל את הרווחיות בישראל, לפתח את הפעילות בצפון אמריקה, ולחכות שהמצב הכלכלי במרכז-צפון אירופה יחזור להיות טוב. הוא יחזור, אבל זה ייקח עוד זמן, ואז אנחנו נהיה ממוקמים שם מצוין. סיטי קונים בגלל שהם מאמינים בדרך הזאת. בכל דרך אחרת, לא תגיע להחזרים כמו שקרן פריווט אקוויטי רוצה לאחל לעצמה".

במשך השנים האלו, מאמין גרליץ, בהן נס אמורה לחכות שהשוק יתהפך לטובתה, עדיף להיות חברה פרטית. "הרבה יותר קשה לעבור את התקופה הזו כחברה ציבורית, כי בסופו של דבר הדירקטוריון מסתכל על מחיר המניה ונלחץ", הוא טוען, "בחברה שפועלת בתחום השירותים עם מרווחים נמוכים זה קשה וזה עובד לאט. כחברה פרטית זה הרבה יותר קל כי חושבים על טווח ארוך ולא שיש כל יום מטרה של מחיר השוק".

ומה הלאה? גרליץ מאמין שבקרן הרוכשת לא עומדים לשנות סדרי עולם בנס, למרות שמאוד מפתה לחשוב שרכישה שכזו מסמנת את סופה של נס כחברה שמאחדת את כלל הפעילויות שיש בה כרגע, ובעיקר הפרדת נס ישראל משאר הפעילות. "אני מאמין שמה שהיה הוא שיהיה", משוכנע גרליץ, "עם אותה הנהלה ואותה אסטרטגיה. ההסבר שלי הוא שלא מדובר במישהו חיצוני לחברה שבה עם רעיונות גדולים וחדשים. מדובר בקרן שכבר בתוך החברה מעל שנתיים, והם חברים מעורבים בדירקטוריון, ומבינים את העסק. אז למה שישנו ממה שקיים?".

* יכול להיות שמכירת חלק מהפעילות יהיה יותר פרקטי עבורם מאשר עבורך כמנכ"ל חברה ציבורית?

גרליץ: "אם הייתי חושב ששווי החברה המאוחדת קטנה מסכום חלקיה, הייתי עושה את זה. יכול להיות שאחרים מבינים יותר טוב ממני, אבל זה לא קונספט שזר לי". לדבריו, הפרדה בין נס ישראל לבין שאר הפעילויות ייצור בעיות גם במכירת הפעילות עצמה וגם מול מבנה המס המקורי של החברה, ש"אינו מתאים לפירוק החברה", וכן שיקולים שונים ברמות התפעוליות והפיננסיות. "אני חושב שהסינרגיה בין ארה"ב, ישראל ואירופה מוכיחה את עצמה כיתרון תחרותי", הוא מוסיף.