ביוקונטרול מפצלת את פעילות האפילפסיה לחברה-בת

המכשיר לאפילפסיה כבר מוכן לשיווק ■ ביוקונטרול תמשיך להתרכז בתחום הלב, בתמיכת מדטרוניק שהשקיעה בה 70 מיליון דולר

חברת המכשור הרפואי BioControl תפצל חלק מפעילותה לחברה חדשה בשם CerebralRX. החברה החדשה תעסוק בטיפול באפילפסיה, וביוקונטרול תמשיך לעסוק בתחום קיצוב הלב.

יש היגיון מבחינת החברה לפעול בתחום האפילפסיה, בשל מאפייני המכשיר שהיא מפתחת: מכשיר קיצוב הלב שלה פועל על-ידי גירוי של עצב הוואגוס, עצב ראשי שמוביל מהמעי ועד המוח. גירויו של אותו עצב באופן שונה, עוזר לחולי אפילפסיה, וכבר כמה שנים שקיימים מכשירים כאלה בשוק.

לדברי ביוקונטרול, המוצר לאפילפסיה יציע יעילות בפחות תופעות לוואי וכי למרות יתרונותיו הוא מספיק דומה למוצרים קיימים, עד שקיבל כמעט ללא ניסויים אישור לשיווק בארה"ב ובאירופה, והוא צפוי לצאת לשוק במהרה.

לביוקונטרול יש ניסיון מוצלח בפיצול פעילויות. בתחילת 2006 היא מכרה את פעילות האורולוגיה שלה לחברת AMS האמריקנית תמורת עד 50 מיליון דולר, מהם 25 במזומן והיתר בתשלומי אבני דרך. הכנסה זו מימנה לחברה את פעילות הלב עד 2010, אז היא קיבלה השקעה ענקית מחברת מדטרוניק - 70 מיליון דולר ואופציה לרכוש את החברה ב-550 מיליון דולר.

מדטרוניק השקיעה בביוקונטרול בזכות מוצר קיצוב הלב שלה, שאינו דומה לשום מוצר קיים בשוק. זו גם הסיבה לכך שה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) דורשת מן החברה ניסוי גדול יחסית של 650 חולים לאורך שלוש שנים. ביוקונטרול אמורה להתחיל בניסוי בחודשים הקרובים.

ביוקונטרול הוקמה ב-1999 על בסיס המצאתו של היזם הסדרתי יוסי גרוס, ובהשקעה של איל ובועז ליפשיץ (היום מקרן פרגרין), חברת ההשקעות ביומדיקל וקרן פיטנגו. סך הכול גייסה החברה 92 מיליון דולר מקרנות שונות, כולל הגיוס ממדטרוניק ולא כולל ההכנסה ממכירת הפעילות האורולוגית ל-AMS.

המכשיר לקיצוב לב הוא מכשיר מושתל, אך פעילותו שונה משל קוצב לב רגיל. "כאשר יש פגיעה בלב שגורמת להפרעה, מערכת העצבים מגבירה את פעילותה כדי להוציא יותר מכל פעימה", אומר מנכ"ל ביוקונטרול, ד"ר אודי כהן. "לפעולה זו יש יתרונות, אך היא גם יוצרת עומס על הלב. אם מרגיעים אותה מעט, העומס פוחת והלב יכול להשתקם".

להרגיע את העצבים

כיום יש טיפולים שתפקידם להרגיע את מערכת העצבים כשהיא במצב הזה, אך הם פועלים באופן שונה מן הטיפול של ביוקונטרול: למערכת העצבים המרכזית של בני אדם יש שתי זרועות - זו היוצרת עוררות (המערכת הסימפטטית) וזו היוצרת רוגע (המערכת הפרה-סימפטטית). עד היום רוב הטיפולים התבססו על עיכוב המערכת המעוררת על-ידי מניעת פעילות הורמון האדרנלין. ביוקונטרול לא נוגעת במערכת המעוררת אלא מגבירה את פעילות המערכת המרגיעה על-ידי גירוי עצב הוואגוס.

בניסוי הפיילוט של החברה, שנערך בכמה עשרות אנשים, נמצא כי בעקבות שימוש במכשיר נפח הלב הצטמק (לב גדול פחות בריא) ותפוקתו עלתה. המטרה בניסוי החדש היא להראות כי השימוש במכשיר מפחית את רמות האשפוזים והמוות של חולי אי ספיקת לב.

לדברי כהן, הסכום שגויס ממדטרוניק אמור להספיק עד סוף הניסוי, אולם לא היה יכול להספיק גם למימון מוצר האפילפסיה, ולכן הוא וימומן גם על-ידי גורמים אחרים.