קיבוץ ראש הנקרה דורש פיצוי מקרן מרקסטון

בקיבוץ טוענים כי הקרן הפרה התחייבות לרכוש ב-22 מיליון שקל את השליטה בחברת תרביות ראש הנקרה ■ מנכ"ל החברה: "כנראה שהם בריונים" ■ מרקסטון: "מדובר בניסיון סחיטה"

שלושה ימים לאחר שקרן מרקסטון חתמה על מזכר הבנות למכירת החזקותיה בחברת מוצרי ההשקיה נטפים, מבקשת מבית המשפט חברה אחרת המשתייכת לתעשייה הקיבוצית, תרביות ראש הנקרה, למנות בורר במחלקות שיש לה עם קרן הפרייווט אקוויטי. כך נודע ל"גלובס". זאת לאחר שלטענת החברה מרקסטון לא השלימה עסקת השקעה שנחתמה בין הצדדים.

תרביות רה"ן, הפועלת להשבחה וריבוי עצי פרי (בעיקר אבוקדו) בשיטה של "תרביות רקמה", טוענת כי באפריל 2008 חתמה מרקסטון על מסמך עקרונות לרכישת 80% ממניותיה תמורת 22 מיליון שקל, אך נסוגה בסופו של דבר מחתימה על חוזה. בתחילת החודש הוגשה בקשה לביהמ"ש המחוזי בת"א למנות בורר בין הצדדים.

מנכ"ל החברה, און ברזילי, סיפר היום ל"גלובס": "מרקסטון זימנו אותי ואת היו"ר, יונתן מלמד, ואמרו לנו שהדיו-דיליג'נס בסדר ושהם רוצים לחתום. טיוטת ההסכם הוכנה, אבל אז התחיל להם הבלגן עם פריזמה (בית ההשקעות שהקימה מרקסטון, שקרס - א' ש') ואמרו לנו 'מצטערים, אבל חל שינוי באווירה הבינלאומית ולכן לא נבצע את הרכישה'".

"אנו דורשים מהם פיצוי", ממשיך ברזילי, "כיוון שביטול העסקה פגע במציאת משקיע חדש ועם הפיצוי שהציעו לנו אפשר אולי לקנות בוטנים בתל אביב. הם מעדיפים שנלך לביהמ"ש כי זה ייגרר עשר שנים ולך תדע אם יהיה עם מי לדבר אז. ניסינו להגיע איתם להבנות, אבל כנראה שהחברה האלה בריונים".

ממרקסטון נמסר היום בתגובה לדברים כי "מדובר בניסיון סחיטה אשר עטוף בטענות ללא כל בסיסי מציאותי. חברת רה"ן מודעת היטב להסכם בו נאמר במפורש כי למרקסטון עומדת הזכות לבטלו מכל סיבה שהיא בתום בדיקת נאותות שתבצע בחברה. ואכן, לאחר שמומחי מרקסטון ערכו את בדיקת הנאותות החליטו ראשיה לבטל ההסכם עם רה"ן וכך היה. יתרה מזו, מרקסטון עשתה מאמצים כנים בהידברות מול רה"ן אך זו התחמקה מכך. את תשובתנו המפורטת לטענות נגיש לבית המשפט".

הבקשה לביהמ"ש הוגשה לאחר שקרן מרקסטון, בניהולם של רון לובש ואמיר קס, סירבה לנהל הליך בוררות בעקבות טענת תרביות רה"ן כי ההסכם בין הצדדים הופר. תרביות רה"ן טוענת כי על פי מזכרי הבנות שנחתמו בין הצדדים בשנת 2008 נקבע כי הסיבה היחידה בגינה ניתן יהיה להימנע מהשלמת העסקה היא ממצאי בדיקת הנאותות שתבצע קרן מרקסטון לחברה.

לטענת תרביות רה"ן, חרף אישורה של מרקסטון לכך שבדיקת הנאותות הייתה משביעת רצון, ועל אף שבין הצדדים הוחלפו טיוטות הסכמים והסכמי משנה הקשורים לעסקה, הודיעה הקרן בדצמבר 2008 כי היא חוזרת בה מהשלמת העסקה לנוכח המשבר הכלכלי אשר התרחש בעולם באותה העת.

בתגובה פנתה תרביות רה"ן - באמצעות עוה"ד בנג'י לבנטל וענבל ליבנה ממשרד גדעון פישר - לביהמ"ש המחוזי בת"א בבקשה כי ימנה בורר לבירור המחלוקת בין הצדדים. סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, השופט יהודה זפט, הורה לקרן מרקסטון להגיב על הבקשה בתוך עשרה ימים.

רווחית מאז 2003

תרביות רה"ן פועלת בתחומי הביוטכנולוגיה של צמחים ופעילותה העיקרית היא, כאמור, השבחה וריבוי עצי פרי טרופיים, ים תיכוניים וסובטרופיים בשיטה של תרביות רקמה ושיטות קונבנציונליות נוספות. החברה נוסדה בקיבוץ ראש הנקרה בשנת 1974 והיא רווחית מאז שנת 2003. במפעל החברה בישראל מועסקים 140 עובדים, ובחברות הבנות באקוודור, קולומביה וקוסטה ריקה יש עוד 180 עובדים. החברה נחשבת למובילה בעולם בתחום של שתילי בננות ועיקר פעילותה הוא לייצוא.

כאמור, בסוף השבוע האחרון, הצליחה מרקסטון למצוא קונה למפעל הקיבוצי נטפים. קרן פרמירה צפויה לרכוש עד 61% ממניות נטפים (בהן כל מניות מרקסטון: 23%) לפי שווי חברה של 870 מיליון דולר. מכירת המניות בנטפים תהווה הצלחה מרשימה למרקסטון שהשקיעה במניות נטפים 55 מיליון דולר. מרקסטון תקבל 180 מיליון דולר שמהווים תשואה של 230% על השקעתה.