צפו בגרף המפחיד: האם אנו רק בחצי הדרך לסיום המשבר?

לקראת סיום תוכנית ההרחבה הכמותית של ה'פד', שווה לבחון את הבעיה המרכזית של הסקטור הפרטי בארה"ב: החובות העצומים ■ צפו בגרף: כמה ארוכה הדרך עד שיחלוף המשבר?

עם סיום תוכנית רכישות האג"ח ב-600 מיליארד דולר (QE2) של הפדרל ריזרב, מתגברות דאגות האנליסטים כי כלכלת ארה"ב עומדת בפני האטה משמעותית. לקראת סיום תוכנית הרכישות ב-30 ליוני, שווה לבחון את הבעיה המרכזית שניצבת בפני הסקטור הפרטי בארה"ב.

והבעיה היא פשוטה: לפי הגרף הבא של "ביזנס אינסיידר", משקי הבית עדיין נמצאים בחובות עצומים מאז משבר הסאב-פריים ב-2008, כאשר החוב הטוטאלי של משקי הבית עדיין לא רחוק משיא כל הזמנים אליו הגיעה בשלהי 2008. אמנם, ניכר כי החוב הטוטאלי מצטמצם מעט, אולם הוא נשאר ברמות גבוהות יחסית במונחים היסטוריים.

משבר כלכלי / מתוך: ביזנס אינסיידר
 משבר כלכלי / מתוך: ביזנס אינסיידר

מקור: ביזנס אינסיידר

גם כשבוחנים ברמת משקי הבית את יחס החוב לעומת ההכנסות, מגלים נתונים מעניינים: כרגע היחס עומד 18.4%, ירידה בהשוואה ליחס של 21.7% לפני שנתיים. הדבר נובע משינויים בהרגלי החיסכון והצריכה של האמריקני הממוצע, שלמד את לקחי המשבר ושם יותר כסף בצד, אבל כתוצאה מכך גם צורך פחות - מה שפוגע בעיתו בכלכלה.

מנגד, חשוב לזכור שלמרות הנתונים לעיל, היחס בין החוב להכנסות הנוכחי הוא הרבה מעל 14.4% - היחס שהציגו משקי הבית בארה"ב בשנות ה-90. בהתחשב במדדים האלה, אנחנו למעשה רק בחצי הדרך מתקרת החוב - חרף העובדה כי לא בטוח בכלל שהמדדים של שנות ה-90 מהווים בהכרח "רצפה".

האנליסט ג'סטין להרט מ-WSJ מציין כי בכדי להגיע ליחס כזה, יידרש ממשק הבית הממוצע לחסל יותר מ-26,172 דולר של חובות - מה שנראה כרגע כמו בעיה גדולה עבור לא מעט אמריקנים.

עם המשך ההאטה בצמיחה כפי שהתרחשה ברבעון הראשון של שנת 2011, ובלי יכולת הממשלה להתערב יותר מדי בכלכלה (בניגוד למה שקורה בעת ביצוע הרכישות), הסקטור הפרטי בארה"ב הולך לחוות תקופה לא קלה. האמריקני הממוצע עשה התקדמות בחיסול חובותיו - הוא משתמש פחות בכרטיס האשראי שלו ומתרחק ממשכנתאות והלוואות אחרות - אבל עדיין, כך מתברר, יש לנו דרך ארוכה מאד לעשות.