המועצה הארצית אישרה: הרחבת קיבוץ שדות ים

הרחבת קיבוץ שדות ים על קו החוף תתאפשר, אבל עם מגבלת הרחבת הבתים הקיימים לכיוון מזרח לשמירה על הסביבה החופית

הרחבת קיבוץ שדות ים על קו החוף תתאפשר, אבל תוך מגבלת הרחבת המבנים הקיימים לכיוון מזרח בלבד על מנת למנוע פגיעה בסביבה החופית, כך קבעה היום המועצה הארצית לתכנון ולבנייה של משרד הפנים. זאת לאחר שבפברואר השנה החזיר ביהמ"ש העליון את תוכנית הרחבת הבתים במרחק 100 מטר מקו המים לדיון המועצה הארצית, תוך מתיחת ביקורת על כך שהמועצה אישרה את התוכנית ללא נימוק.

‏בלב התוכנית עומדת הרחבת קיבוץ שדות ים, השוכן על חוף הים סמוך לקיסריה. חלק מיחידות הדיור מתוכננות מחוץ לתחום הסביבה החופית ואינן שנויות במחלוקת, אבל התוכנית גם התייחסה להרחבתן של 48 יחידות דיור קיימות בתחום החוף במרחק של פחות מ-100 מטר מקו המים, תוך מתן לגליזציה בדיעבד. התוכנית קודמה בידי הקיבוץ וב-2005 החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז חיפה להפקידה בתנאים. כעבור שנה אושרה התוכנית בוולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית) במגבלות מסויימות, כשעל החלטה זו ערערו הירוקים בטענה שחוק החופים קובע שלא ניתן להרחיב את השימוש הפרטי ברצועת 100 המטרים מהחוף.

‏לאחר שהתקבל ערעור הירוקים, ניהל הקיבוץ מאבק משפטי שהביא את התוכנית לדיונה של המועצה הארצית שאישרה את הרחבת הבתים. אז הגיעה עתירתם של הירוקים לביהמ"ש המחוזי, שביטל את החלטת המועצה הארצית. על כך עירער הקיבוץ לביהמ"ש העליון, שהחזיר את הדיון למחוזי. במחוזי נקבע שיש להחזיר את הדיון למועצה הארצית.

‏לא שם הסתיימה הפרשה. לאחר החלטת המחוזי ערערה עמותת אדם טבע ודין, שטענה שהדיון התכנוני בנושא כבר הסתיים ופתיחתו מחדש "בניגוד לחוק" העלתה חשש להפעלת לחצים של גורמים אינטרסנטיים תוך הפרת איזון האינטרסים בהליכי התכנון. בספטמבר קבע העליון שיש לעכב את הדיון במועצה הארצית עד להחלטה אחרת ולפני כארבעה חודשים פסק העליון שהמחלוקת תובא שוב למועצה הארצית, שתצטרך לקיים דיון מחודש בתוכנית תוך בחינת הטענה שחלק מהמבנים שמתוכננים להרחבה נבנו ללא היתר.

‏היום אישרה המועצה הארצית את הרחבת יחידות הדיור תוך הטלת מגבלות על שטח החזית לכיוון הים, בעיקר באזורים הסמוכים לחוף. המועצה הארצית ציינה שמטרת החלטה זו היא לשמור על הסביבה החופית.