חשד להונאה באיזי פורקס: הרוויחה מהפסדי לקוחותיה

המשטרה חוקרת תלונת לקוח, לפיה איזי פורקס הונתה את לקוחותיה לחשוב כי הם יכולים להרוויח במהירות - אך למעשה היא ניזונה מהפסדיהם ■ המתלונן: "נדרשת פעולת אכיפה דחופה"

"זירת הפורקס" למסחר במט"ח מגיעה לזירה הפלילית: ל"גלובס" נודע כי מפלג חקירות הונאה באגף אח"מ בתל-אביב מנהל מזה מספר חודשים חקירה פלילית כנגד חברת איזי פורקס, עקב תלונה שהגיש לקוח של החברה שהפסיד מאות אלפי שקלים כשסחר בזירת הפורקס באמצעותה.

התלונה הוגשה למפלג ההונאה באוגוסט אשתקד על-ידי שמואל רוזובסקי, שטען כי החברה הונתה את לקוחותיה לחשוב כי הם יכולים להשיא רווחים מהירים, כאשר בפועל החברה ניזונה מהפסדיהם.

בנובמבר אשתקד קיבל המתלונן הודעה, לפיה המשטרה החליטה לסגור את התיק בשל "היעדר אשמה פלילית". על החלטה זו הוגש ערר למחלקת עררים בפרקליטות המדינה, במסגרתו נטען כי "נדרשת כאן פעולת אכיפה דחופה", כיוון ש"הונאת הפורקס, בה עוסקת התלונה, פגעה ומוסיפה לפגוע בציבור גדול בישראל, ורבים ממשיכים ליפול ברשתן של חברות הפורקס ולהפסיד סכומי-עתק".

העתק הערר הועבר גם ליו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, זוהר גושן, ולראש מדור האכיפה ברשות ניירות ערך; לראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, יוג'ין קנדל; למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, יהושע למברגר; למנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד אביה אלף; לעו"ד רז נזרי, עוזר בכיר ליועץ המשפטי לממשלה; ולרפ"ק טובי לין-בן שלום מחטיבת החקירות במטא"ר.

לפני מספר חודשים, ככל הנראה טרם הדיון בערר לגופו ובעקבות הוראה שהגיעה ישירות מהמטה הארצי, הקים מפלג ההונאה צוות חקירה (צח"מ) בראשותו של רפ"ק רוני אינדי כדי לחקור את התלונה.

בחודשים האחרונים נפגש צוות החקירה עם מומחים בתחום הפורקס, כלכלנים ומשפטנים, כדי ללמוד את הנושא. החוקרים אף יצרו קשר עם בא-כוחו של המתלונן, עו"ד נמרוד אסיף, וביקשו כי יבהיר לצוות החקירה את ההיבטים העובדתיים והמשפטיים של הפרשה.

עו"ד אסיף אישר ל"גלובס" כי הוזמן לתת הבהרות במסגרת החקירה, אך סירב למסור פרטים נוספים.

"הונאת הפורקס"

הבסיס לתלונה במשטרה הייתה תביעת ענק, בסך של כחצי מיליארד שקל, שהגישו אשתקד 5 לקוחות של איזי פורקס, בראשות שמואל רוזובסקי, באמצעות עו"ד אסיף.

התביעה והבקשה לאישורה כייצוגית הוגשו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בטענה כי לקוחות החברה איבדו מאות אלפי שקלים, ולעיתים אף מיליוני שקלים, תוך זמן קצר. בתביעה זו מכונה המסחר בפורקס "הונאת הפורקס", ונטען כי החברות הפועלות בה ניזונות מהפסדי הלקוחות.

איזי פורקס ביקשה לדחות את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית, וציינה כי היא "מנוסחת באופן דמגוגי, רצופה באמירות ובסיסמאות פופוליסטיות ריקות מתוכן, ומבוססת על הנחות עובדתיות ומשפטיות חסרות שחר".

החברה, באמצעות עו"ד גלעד פורת ממשרד עורכי הדין ברקמן-וקסלר-בלום, טענה כי דבר היותה הצד הנגדי לעסקה, כעושה שוק, מופיע באופן גלוי ומפורש בהסכם ההתקשרות בינה ללקוחות, וקל להוכיח כי "איזי פורקס נעדרת רצון, אינטרס ויכולת לגרום להפסדי לקוחותיה".

בתביעה אחרת שהגישו בינואר השנה לבית משפט השלום בחיפה שני לקוחות לשעבר של איזי פורקס, בנימין תקתוק ואריה לוי דש, נדרשת החברה לפצותם בסכום של כ-2 מיליון שקל (התביעה הוגשה בידי עו"ד אדם פיש, ומנוהלת כעת בידי עורכי הדין ירון שפירא וגדי אפריאט).

לטענת התובעים, הם לא ידעו כי איזי פורקס - ברוב המקרים - היא צד נגדי לעסקאות שהם מבצעים במערכת המסחר שלה; הליכים ישנים יותר של החברה מול ד"ר דן הרוניאן ומשקיעים נוספים של החברה הסתיימו בדצמבר 2009 בהסדרי פשרה סודיים מחוץ לכותלי בית המשפט.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מתנהלת חקירה בעניין, ואין בכוונתנו להיכנס לפרטי החקירה".

מאיזי פורקס נמסר בתגובה: "לנו לא ידוע על שום חקירה שמתנהלת. כבר תקופה ארוכה שמספר גורמים מנסים בכל דרך אפשרית לפגוע בחברה ולסחוט ממנה כספים שאינם מגיעים להם".

איזי פורקס - מהמובילות בתחום

חברת איזי פורקס היא אחת החברות המובילות בתחום המסחר בזירת הפורקס בישראל. החברה מספקת ללקוחותיה פלטפורמה אינטרנטית שנתפסת כנוחה במיוחד ולכן קוסמת לרבים. בין השאר כולל האתר סימולטור למסחר במט"ח, שיאפשר ללקוחות פוטנציאלים להתאמן על מסחר בפורקס, לפני שהם סוחרים בכסף ממש.

כן מזהירה החברה באתרה כי "מסחר בשערי מט"ח עלול להסתיים בהפסד כספי משמעותי, ו/או בהפסד של כל הכספים שהושקעו, ולפיכך יש לבצעו באמצעות הון המיועד לסיכון. פירושו של דבר, יש להשתמש בכספים שאינם הכרח קיומי למשתמש, או בעלי חשיבות קריטית עבורו".

חברות הפורקס: הפסדים רבים בלי פיקוח

חברות הפורקס סוחרות בשוק המט"ח ומאפשרות למשקיעים לבצע מהמחשב הביתי עסקאות חליפין בין שני מטבעות למסירה מיידית או מאוחרת, לפי שער ותאריך מוסכמים מראש. המסחר הוא בשערי מטבע - קנייה ומכירה של חוזי חליפין למטבעות - יין יפני תמורת אירו; דולר קנדי תמורת פרנק שווייצרי; קניית זהב תמורת דולר ארה"ב, וכו'.

זהו אחד מהענפים הצומחים והרווחיים ביותר בשוק ההון, וההערכות הן כי מחזור העסקאות היומי בשוק זה הוא 4 טריליון דולר.

לכאורה, פלטפורמות המסחר של הפורקס מאפשרות רווחים גדולים במהירות, אך במסגרת תביעות שהוגשו נגד חברות פורקס, נטען כי 95% מהמשקיעים מפסידים את כספם בתוך זמן קצר מאוד.

כיוון שהענף אינו מפוקח, הקמת חברת פורקס עדיין לא דורשת רישיונות, ואין רגולציה ואכיפה בתחום. רשות ניירות ערך הגישה לכנסת הצעת תיקון לחוק המסדירה את פעילותן של זירות מסחר אלטרנטיביות לבורסה ואת הפיקוח עליהן - זירת הפורקס היא אחת מהן.

ביוני אשתקד אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק שהציעה הרשות, שבין היתר קובע כי תוגדר "זירת סוחר לחשבון עצמו" (דילר), שתחויב בקבלת רישיון לצורך פעילותה. ברישיון יצוינו התחומים שבהם היא רשאית לעסוק, והמשקיעים שמולם היא רשאית לפעול.

הזירה תאושר אם אכן היא תעמוד, בין השאר, בכללים שייקבעו בתקנות לעניין אופן הטיפול בכספי לקוחותיה. יישום החוק תלוי באישור תקנות שיקבעו את דרכי הפיקוח.