המדינה תשקיע 4.5 מיליון שקל בשנה בהפקות מקומיות באמהרית

כך עולה מהצעת חוק של חברי הכנסת יריב לוין וציון פיניאן שאושרה לקריאה ראשונה ע"י ועדת הכלכלה ■ עפ"י ההצעה, הכסף יוקצה ע"י מועצת הכבלים והלוויין

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון חוק התקשורת של חברי הכנסת יריב לוין וציון פיניאן, בנושא השקעה עידוד הפקות מקומיות בשפה האמהרית.

לפי ההצעה שאושרה, המדינה תשקיע מדי שנה 4.5 מיליון שקל בהפקות המיועדות לבני העדה האתיופית בשפה האמהרית. על-פי ההצעה, הכסף יוקצה על-ידי מועצת הכבלים והלוויין.

יו"ר המועצה, ניצן חן, בירך על היוזמה ואמר כי "היא מוחקת עוול וחרפה של 20 שנה".

ח"כ לוין ציין בתחילת הדיון כי בישראל קיים ערוץ אחד המשדר באמהרית, IET - ערוץ ישראלי-אתיופי - שאינו מצליח להחזיק את עצמו מבחינה כלכלית. לדבריו, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא העובדה שהערוץ אינו מהווה מוקד משיכה למפרסמים, שכן העדה האתיופית שייכת לחתך סוציו-אקונומי נמוך.

לדברי לוין, "לאחר שהמצוקה הובאה בפנינו החלטנו שנכון שהמחוקק יתערב ויקבע הסדר שיבטיח שידור בשפה האמהרית".

ח"כ פיניאן, שנכח בדיון, הוסיף כי האוצר הסכים להקצות לטובת המטרה 4.5 מיליון שקל בשנה. ח"כ פיניאן הסביר עוד כי את הכסף יחלק גוף ממלכתי, מועצת הכבלים והלוויין, לפי החוק ובהתאם לשיקולים שבהצעת החוק.

סמנכ"ל התוכן של ערוץ IET, אמנון רובינשטיין, הסביר כי היו ניסיונות לתת רצועות שידור לאתיופים, אבל הם נשכחו בדרך. "הערוץ שאני מייצג הוקם במקור כפרויקט חברתי, מאחר שלא היה ערוץ ייעודי הוא הוקם כערוץ פרטי".

רובינשטיין הוסיף גם כי מתוך כ-18 אלף בתי-אב בעדה האתיופית, 16 אלף מהם מחוברים לערוץ ומשלמים עליו לכבלים וללוויין תוספת של 16 שקל בחודש כדמי מנוי.

ח"כ שלמה מולה טען כי החוק נועד לשרת את הערוץ הישראלי-אתיופי הקיים, אולם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, הסביר כי לא מדובר בחלוקת כסף לערוץ אלא לחברות הפקה ולפי אמות-מידה אובייקטיביות.

במהלך הדיון הבהירה הוועדה כי הקצאת הכספים תהייה לעידוד הפקות ולא לשידורים, וכי השיקולים שצריכים להנחות את מועצת הכבלים והלוויין במתן הכסף צריכים להיכנס לאחת או יותר מהמטרות הבאות: מתן אפשרות לבני הקהילה לבטא את רחשי הקהילה, תרבותם ומסורותיהם; הבלטת הישגיהם של בני הקהילה; הספקת מידע רלוונטי בכל הנוגע להתנהלות במציאות הישראלית; ופריסת שעות שידור בשפה האמהרית.