גם בארה"ב יש בועה

למרות מה שאומרים בשוק, בועת הרשתות החברתיות היא בדיוק כמו בועת הדוט.קום

גל ההנפקות וההכנות להנפקות שאנו רואים בחודשים האחרונים מצדן של הרשתות החברתיות (לינקד-אין, גרופון, טוויטר וסקייפ) מזכיר לי מאוד את בועת הדוט.קום של תחילת המאה. ההבדל העיקרי הוא שלחברות שציינתי יש מודל עסקי ברור והכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה כבר עתה. עם זאת, עדיין יש דמיון רב לבועה הקודמת, בעיקר בהענקת שווי מוגזם לחברות האלה.

אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא הרשת החברתית המקצועית לינקד-אין , שהונפקה לפני שבועות מספר בשווי שוק של כמעט 9 מיליארד דולר. בשביל להבין עד כמה יקרה המניה נוכל להיעזר בשירותיו של אחד המומחים המוערכים ביותר בתחום ניתוח חברות, פרופ' אסוואת דמודארן מאוניברסיטת ניו יורק (שהאתר שלו, Damodaran Online, הוא אחד המקומות הטובים ביותר ללמוד כיצד להעריך שווי של חברות).

הערכת השווי שלו מתחילה מההכנסות של לינקד-אין בשנה שעברה, מגדילה אותן בהתמדה בצורה אגרסיבית למדי של 50% בחמש השנים הקרובות, ולאחר מכן ההכנסות יורדות בהדרגה בחמש השנים הבאות לקצב הגידול השנתי בתמ"ג האמריקאי (כ-3.5%).

כדי לקבל פרופורציה, לפי התחזית האופטימית הזו הכנסות לינקד-אין בעוד עשור יעמדו על כ-5 מיליארד דולר. לשם השוואה, ההכנסות של ענקית האינטרנט יאהו עמדו על כ-6 מיליארד דולר בשנה האחרונה.

דמודארן ממשיך ומניח ללינקד-אין רווחיות בדומה לממוצע במגזר (משהו בין הרווחיות של גוגל ליאהו) והוצאות רכוש קבוע זניחות, ולאחר שהוא מהוון את תזרימי המזומנים שחושבו הוא מקבל כי השווי ההוגן של החברה הוא סביב 2 מיליארד דולר או 21 דולר למניה. כיום, לאחר שהחלו לאבד מערכן מיד לאחר ההנפקה, מניות החברה עדיין נסחרות במחיר של כ-77 דולר. נשמע הזוי? חכו, יש עוד פרט חשוב: למנהלי החברה ולעובדיה יש אופציות להמרה במחירי מימוש נמוכים מ-23 דולר, כך שהן עמוק בתוך הכסף וסביר להניח שרובן ככולן יומרו למניות. אם מתחשבים בזה, המחיר ההוגן יורד אפילו מתחת ל-20 דולר למניה.

לינקד-אין אינה הדוגמה היחידה לבועתיות בענף. גל ההנפקות בתחום האינטרנט הולך להתעצם בחודשים הקרובים עם ההנפקה המתוכננת של גרופון, חברת הקופונים הגדולה בעולם, שמנסה להנפיק את עצמה לפי שווי של 30 מיליארד דולר (יותר משווי השוק של גוגל בעת ההנפקה הראשונה לציבור!).

גם כאן אפשר להיווכח בקלות שהמחיר שבו יחלו להיסחר מניות החברה מופרז. ההצלחה של גרופון וחברות קופונים נוספות היא ככל הנראה זמנית, ונשענת על מצבו הכלכלי העגום של הצרכן האמריקאי. כשארצות הברית תתאושש, הקופונים יאבדו מהאטרקטיביות שלהם, והמכירות של גרופון יצנחו בהתאמה.

בהמשך הדרך נראה ככל הנראה גם את טוויטר, ובוודאי גם את פייסבוק, מנפיקות את מניותיהן במחירים מופרזים. אני לא טוען שהחברות האלה לא ימשיכו לשלוט בעולם הרשתות החברתיות גם בעתיד, אולם את הרווח מההנפקה יעשו בעלי החברה בעיקר על חשבון המשקיעים, שייקנו מהם את הסחורה מאוד ביוקר. לצערי, אי-אפשר לעצור את המשך התנפחות הבועה הזו, אבל אני בהחלט מציע לכם לא להתפתות ולקחת בה חלק.

אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בני"ע אחרים. הכותב אינו מחזיק באף אחת מהמניות המדוברות ומנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com