"חוזה הגז עם מצרים יישמר; הטענות על שוחד - מגוחכות"

נמרוד נוביק תוקף את הדיווחים במצרים על השחיתות לכאורה, ואת הפרסומים הנלווים בישראל

"הטענות של ה'ניו יורק טיימס' בנוגע למחירי הגז הנמוכים שמשלמת ישראל למצרים שגויות" - כך טוען נמרוד נוביק, סגן נשיא בכיר בקבוצת מרחב, בוועידת אנרגיה שהתקיימה היום (ד') ברמת גן. דבריו של נוביק מגיעים על רקע טענות של הממשל החדש במצרים על שחיתות לכאורה בחתימת הסכם הגז עם EMG המצרית, בה שותפה קבוצת מרחב של יוסי מימן.

"המחיר שאנו משלמים יותר גבוה מזה שקטר מקבלת עבור הגז שלה, וגם מזה שרוסיה מקבלת עבור הזרמת גז לגרמניה", הוסיף נוביק. "כתבו ב'ניו יורק טיימס' ש-EMG משלמת 3-4 דולרים עבור הגז ממצרים, בעוד גרמניה משלמת 7.5 דולרים עבור הגז מרוסיה אבל שכחו לקחת בחשבון עלויות שינוע: לשנע את הגז ממצרים זה הרבה פחות מאשר רוסיה, שמשלמת בערך 5 דולרים, ככה שיוצא שאנחנו משלמים יותר. הבכירים המצרים המואשמים בשחיתות צריכים לקבל פרס, כנראה".

נוביק תקף גם את הדיווחים המופיעים בעיתונות המצרית חדשות לבקרים: "כל מי שמוטרד מיחסי ישראל מצרים חייב להיות המום משטף השטויות שמפורסם בתקשורת המצרית בנושא היחסים בין המדינות. חלק מכלי התקשורת בישראל נותנים ביטוי לאותם שטויות, מבלי להפעיל את הפילטרים הראויים. כל מי שמבין שסוגיית ה'מרגל הישראלי' היא קשקוש מקושקש לא נותנים להנחות עבודה דומות ביטוי כאשר הדבר קשור לפרסומים בתקשורת המצרית, בנוגע לסוגיית הגז.

"יש טענות מגוחכות בתקשורת המצרית שהגז מוזרם לישראל כיוון שהנשיא מובארק 'התאהב' בישראל, או כיוון שקיבל שוחד של 18 מיליארד דולר יותר מתזרים המזומנים של EMG ב-20 השנים הבאות. אני לא חושב שצריך לתת במה בתקשורת הישראלית למתנגדי השלום עם ישראל, הבאים לידי ביטוי באופן שכיח בתקשורת המיינסטרים במצרים, במטרה לגרום נזקים לפרויקט הגז, להפסיק אותו ולעורר את דעת הקהל נגדו".

"מצרים לא תוותר על 2.5 מיליארד דולר בשנה"

נוביק טען כי התקשורת המצרית משקרת בנוגע לסיפורי השוחד ואמר כי כאשר הוא רואה את הדיווחים הללו גם בתקשורת הישראלית - "חורה לי".

"כדי שמשהו מכל הדיווחים יהיו נכון כל הגורמים הבאים חייבים להיות שותפים לשחיתות, חסרי אונים בביצוע משימותיהם, או פשוט לוקים בעיוורון: ה-Security Exchange Commition של ארה"ב, מערך הבקרה של שוק ההון התאילנדי, משרדי עורכי דין עצמאיים, מודי'ס, גולדמן זאקס, S&P, PWC (משרד רו"ח) כל אלה היו צריכים לנקוט בעיוורון נוראי או קשורים בשחיתות, כדי שהשטויות הללו יהיו נכונות", דברי נוביק.

נוביק הוסיף כי "ממשלת מצרים הישנה הוכיחה כבר את אמינותה באספקת הגז, וצלחה לא מעט מבחנים, כאשר הגדול בהם היה כשהאשימו את מצרים כי הטנקים שלנו בלבנון מונעים על ידי דלק ממצרים - וגם אז, לא הפסיקה ההזרמה! וגם עכשיו, כאשר התחלף המשטר והייתה כבר מהפכה ושני פיגועים - הוחלט לחדש את ההזרמה של הגז אחרי פיגוע". לדעתו, "המשטר החדש במצרים מוכיח שבדבר אחד הוא דומה לקודמו - מצרים מכבדת הסכמים בינלאומיים! הייתה להם הזדמנות להתחמק פעמיים בשני הפיגועים האחרונים, והם לא עשו זאת".

נוביק מוסיף ומפרט כי "מצרים גילתה היצמדות נחושה לחוזה השלום והסכם ייצוא הדלקים לישראל ונראה כי להבדיל מהתקשורת המצרית, לא נכנעת ללחצים מהרחוב ופופוליזם. גם אם הבכירים במצרים לא מכריזים זאת בגלוי, זו המציאות. ממשלת מצרים לא תוותר כל כך מהר על 2.5 מיליארד דולר בשנה".