בג"ץ: משרד הפנים לא יגבה 1,000 שקל עבור הנפקת דרכון

בג"ץ קיבל את עתירת האגודה לזכויות האזרח וקבע כי מדובר בפגיעה בזכות היסוד לצאת מהארץ ■ התשלום עבור חידוש דרכון יופחת מ-1,000 ל-485 שקל

עתירתה של האגודה לזכויות האזרח נגד האגרות המופקעות שגבה משרד הפנים על הנפקת דרכון חדש התקבלה היום (ד') על-ידי שופטי בג"ץ - שהכריעו כי מעתה יופחת התשלום עבור החידוש מ-1,000 ל-485 שקל.

בראשית שנת 2009 קבע משרד הפנים כי אגרת חידוש דרכון במקום דרכון שנגנב, הושחת או אבד תעמוד על סכום של 1,000 שקל - 750 שקל יותר מחידוש דרכון בנסיבות אחרות.

ההנמקה הרשמית לעניין הייתה ניסיון להילחם בתופעה של אובדן דרכונים. אלא שבאגודה לזכויות האזרח לא ראו בכך תירוץ לגיטימי - ומיהרו לעתור לבג"ץ, בטענה כי האגרות המופקעות הן למעשה קנסות, אולם משרד הפנים אינו מוסמך לגבות אותם משום שאובדן דרכון איננו עבירה.

בעתירה כתב עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח כי האגרה המופקעת מערימה קושי על מימוש אחת מזכויות היסוד של אזרחי המדינה - הזכות לצאת מהארץ.

מאז הגשת העתירה ובעקבותיה פחת גובה האגרה בהדרגה: בתחילה הודיע משרד הפנים לבג"ץ על הפחתתה לסכום של 750 שקל, ולאחר מכן ועדת הכספים של הכנסת, שתפקידה לאשר את גובה האגרות, הודיעה כי תאשר למשרד הפנים לגבות אגרה של 650 שקל לכל היותר. כיום עומדת האגרה על 685 שקל, שעה שהנפקת דרכון בנסיבות אחרות עולה לכל היותר 265 שקל.

בג"ץ, כאמור, קיבל היום את העתירה והורה על ביטול האגרות. בפסק הדין נקבע כי התוספת אינה קנס, כפי שטענו באגודה - ואולם היא אכן פוגעת בזכות היסוד לצאת מהארץ, ולכן תיאסר.

ב-6 החודשים הקרובים, עד להתקנתן של תקנות חדשות, יוכל משרד הפנים לגבות אגרה בשיעור של 485 שקל עבור הנפקת דרכון חדש במקום דרכון שנגנב או אבד, ובתוך חצי שנה יידרש משרד הפנים לקבוע את גובה האגרות החדשות ברוח פסק הדין.

עו"ד עודד פלר, ראש תחום הגירה ומעמד באגודה לזכויות האזרח, הגיב לפסיקה: "איש אינו חולק על החשיבות שבשמירה על הדרכונים, אולם השגת התכלית הזו יכולה להיות רק במסגרת החוק ותוך כיבוד זכות היסוד לצאת מהארץ".