CrowdFanatic: זירת עימות מקוונת למאבקי אידיאולוגיה

במה משותפת למאבקים אידיאולוגיים, שמאפשרת לכל משתמש להצטרף לעימותים קיימים, או ליצור חדשים ולתמוך בצד שהוא רוצה - וכמובן לשתף ברשתות חברתיות

ישראל היא מדינה רוויית סכסוכים ומחלוקות. כל ישראלי שחי בארץ מכיר היטב את המאבקים הפנימיים בין כל קבוצה אפשרית. אף שהרשת מאפשרת לכל בעל דעה להביע את עמדתו מעל גבי האינטרנט, אין מקומות שמשלבים את הדעות של כולם. תומכי השמאל ימצאו את פורקנם האידיאולוגי בפורומים, בה בעת שתומכי הימין יעשו זאת מעל דפי פייסבוק נישתיים אחרים.

את אותה בעייתיות, של מחסור בבמה משותפת למאבקים אידיאולוגיים, באה לפתור חברת הסטארט-אפ CrowdFanatic. מייסד החברה, ירון בזז, 39, עזב את ישראל לטובת ונקובר, קנדה, ב-2006. אחרי כמה שנים של עבודה בבית חולים פסיכיאטרי וכמה עבודות בהיי-טק, לפני כשנתיים הצד היזמי שלו החזיר אותו לסכסוכים.

הרעיון מאחורי CrowdFanatic הוא זירת עימות מקוונת: נרשמים לאתר, מאפיינים את העמדות ואת הקבוצות שרוצים לתמוך בהן, ומתחילים להפגין אקטיביזם. האתר - שבימים אלה מושק באופן רשמי, לאחר בטא סגורה של כמה חודשים - מאפשר לכל משתמש להצטרף לעימותים קיימים, או ליצור חדשים ולתמוך בצד שהוא רוצה, תוך אפשרות לשתף את דבר העימות והתמיכה ברשתות חברתיות אחרות.

"פייסבוק, טוויטר ושאר הרשתות החברתיות כיום מתרכזות סביב האינדיבידואל", אומר בזז. "איפה ההזדהות עם המדינה? עם הדת? עם קבוצת כדורגל? יש בפייסבוק מאות אלפי קבוצות, אבל כל אחד נמצא עם הקבוצה שלו - תומכי הרפובליקנים, למשל, נמצאים בקבוצה שלהם, ולדמוקרטים יש את הקבוצה שלהם. אין שום דיאלוג", הוא מוסיף.

אינטרס כלכלי מובהק

לדבריו, "רק ישראלי יכול להגיע לכזה קונספט, רק מי שגדל באווירה כל-כך מתוחה כמונו. הצורך לעמוד לצד הקבוצה שלך, להתעמת עם הצד השני ולהטות את דעת הקהל לצד שלך - יש בזה משהו מאוד ישראלי". לצד בזז עובדים בחברה שני ישראלים נוספים: גבי מלמן, סמנכ"ל הטכנולוגיות והמפתח הראשי של האתר, ועידו שריג, האחראי על הפיתוח האסטרטגי, ולשעבר סגן נשיא לאסטרטגיה טכנולוגית במרקורי.

הסטארט-אפ קם באזור שקט ונינוח יחסית כוונקובר, אבל היה בכך אינטרס כלכלי מובהק - חלק מהמימון להקמת החברה הגיע מהטבות שמחלקת הממשלה הקנדית. יתרת הכסף הגיעה מהון עצמי וממשקיעים פרטיים, ובסך הכול גויסו 200 אלף דולר.

בזז מצפה לגייס כמה מיליוני דולרים במסגרת ההשקה הרשמית של האתר. הוא גם בונה על החשיפה שיקבל בגרסה הקנדית של תוכנית "הכרישים" - Dragons' Den, שאליה הצטלם באחרונה.

* מה המודל העסקי?

בזז: "כל האתר הוא סביב קבוצות, ולכן קורץ מאוד למודל של פרסום ממוקד. אני יודע בדיוק איפה נמצאים האוהדים של מיאמי היט ואיפה האוהדים של דאלאס. בשביל המפרסם, שיוכל לקבל דרך האתר תמונה כוללת על המשתמש ולדעת מהן עמדותיו, זה יתרון גדול מאוד, שאפשר למנף כלכלית".