סערה כלכלית עולמית? מדד מנהלי הרכש זינק בישראל במאי

המדד התרחב ב-5.2 נקודות ל-54.4 נקודות לאחר 3 חודש של התכווצות בפעילות ■ עלייה של 11 נקודות בביקושים לייצוא ■ ירידה חדה המחירי חומרי הגלם

אחרי 3 חודשים על התכווצות בפעילות: מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים התרחב בחודש מאי לרמה של 54.4 נקודות, התרחבות של 5.2 נקודות לעומת חודש אפריל. בשלושת החודשים האחרונים הצביע המדד על התכווצות בפעילות והחודש עבר המדד למגמת התרחבות, נזכיר כי כל קריאה הגבוהה מרמה של 50 נקודות מצביעה על התרחבות כלכלית.

עלייה בולטת של 11 נקודות נרשמה בביקושים ליצוא, רכיב זה רשם רמה של 63.4 נקודות במאי. חדשות טובות גם ברכיב הביקושים המקומיים שעבר להתרחבות כשעלה ב-2.9 נקודות לרמה של 51 נקודות.

מבחינת מחירי חומרי הגלם נרשמה החודש ירידה חדה, אך הרצף של 18 חודשים במגמת התרחבות נמשך, והוא מצביע על המשך התייקרות במחירי חומרי הגלם, אם כי בקצב מתון יותר.

"מדד מנהלי הרכש שינה החודש כיוון ולאחר שלושה חודשים במגמת התכווצות עבר להצביע על התרחבות בפעילות התעשייתית", כתבו כלכלני בנק הפועלים. "המדד מגלה לאחרונה תנודתיות גבוהה וקשה להסיק ממנו על מגמה ברורה, במיוחד על רקע אי הוודאות הגוברת בכלכלה הגלובלית, שעלולה להשפיע על הפעילות התעשייתית בישראל בהמשך".

נציין כי מדד מנהלי הרכש העולמי שמפרסם בנק JP מורגן, ירד בחודש מאי זה החודש השלישי ברציפות, לרמה של 52.9 נקודות. המדד העולמי נמצא כבר 23 חודשים מעל רמת ה-50 נקודות, המצביעה כאמור על התרחבות כלכלית, אך הירידות האחרונות מקרבות אותו לרמתו הנמוכה מאז ספטמבר 2010.

מדד מנהלי הרכש בארה"ב רשם במאי ירידה חדה של 7 נקודות לרמה הנמוכה ביותר בעשרים החודשים האחרונים. מגמת ההאטה בפעילות התעשייתית נרשמה במרבית המדינות שעורכות סקר זה ובהן מדינות גוש האירו, בריטניה, סין הודו וברזיל.