"כלכלת ארה"ב במשבר נוסף - לא נתאושש בעשור הקרוב"

שני יועצים לשעבר בממשל ארה"ב נדרשו לעתיד כלכלת ארצם ■ הראשונה טוענת: "כלכלת ארה"ב תחווה עשור של האטה בצמיחה"; השני מתנגד: "זה לא חייב להיות המצב"

שני יועצים לשעבר לנשיאי ארה"ב נדרשו ביום ו' האחרון לעתיד כלכלת ארצם, כאשר הראשונה מתבטאת כי כלכלת ארה"ב צפויה לחוות "עשור של האטה בצמיחה", בעוד השני טוען כי "זה לא חייב להיות המצב".

לאורה טייסון, אשר הייתה חברה בועידת היועצים הכלכליים בממשל קלינטון, התבטאה כי "התבניות ההיסטוריות מראות שכלכלת ארה"ב נכנסה לתקופת האטה הדומה לזו שחווינו במהלך משבר 2008 - יכול להיות שייקח יותר מעשור עד שנתגבר על זה".

"מלימוד ההיסטוריה, תקופות ההתאוששות הן ארוכות וקשות", אמרה טייסון. "הנורמאלי החדש הוא למעשה הנורמאלי הישן, שאומר שלוקח זמן להתאושש מנפילות פיננסיות בשווקים".

לדברי טייסון, ההאטה בכלכלה משמעותה עלייה באבטלה בארה"ב, לאורך זמן. "ייקח בערך עשור להחזיר את רמות האבטלה בארה"ב לרף הנורמאלי של 5%. אפילו אם הכלכלה תציג קצב צמיחת משרות בדומה לזה שראינו בשנות ה-90, עדיין ייקח לנו לפחות 5 שנים כדי להגיע ל-5%".

טייסון מסבירה כי לא מעט פרמטרים משפיעים על התחזית השלילית שלה, ביניהם קריסת הכלכלה היפנית, וכן המהומות והתהפוכות הגיאו-פוליטיות במזרח התיכון, אשר מעלים את מחיר הנפט מעלה. "השווקים המתעוררים מציגים צמיחה שגבוהה פי שניים או שלושה מזו שקיימת בארה"ב, סין היא מנוע הצמיחה עכשיו", דברי טייסון. "במשך העשור וחצי האחרונים, האומה צרכה הרבה יותר משהיא יכולה להרשות לעצמה, והחוב שלנו יצא מכלל שליטה. שיעור צמיחה של 3% אינו מספיק כדי למנוע את ההאטה".

מנגד, גלן הובארד, אשר הייתה חבר בועידת היועצים במשך שנתיים בזמן כהונת בוש הבן, טוען כי הדברים לא חייבים להתרחש דווקא כך. "אנחנו יכולים להוביל לצמיחה מהירה יותר, והעשור הזה לא חייב להיות אבוד - פשוט יש לנו בעיית בזבזנות".

"מרבית הבעיות שלנו מתרכזות סביב הביטוח הלאומי, והביטוח והסיוע הרפואי", דברי הובארד. "אלה שלושת המוקדים לבזבזנות של הממשל - אם נשפר את היעילות בשלושת המוקדים הללו ובמקביל נעלה מיסים, נוכל לאושש הכלכלה. אני לא אומר שזה הפיתרון היחיד, אבל זה אפשרי".

"הפיתרון צריך להיות תהליכי, מבוסס ורחב", מסביר הובארד. "העלאת נטל המיסים צריכה להיעשות במינון".