ה"סופרטנקר" של רה"מ נתניהו אושרה גם בוועדת השרים

(עדכון) - נוסח חקיקת תוכנית ה"סופרטנקר" ביוזמת ראש הממשלה נתניהו הועבר לאישור הכנסת ■ התוכנית אמורה לקדם בניית 113 אלף יחידות דיור במסגרת ועדות דיור לאומיות

ועדת השרים לחקיקה אישרה את נוסח חוק ועדות הדיור הלאומיות של תוכנית "הסופרטנקר" ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאושר הבוקר בישיבת הממשלה. הוחלט בישיבת ועדת השרים שהצעת החוק תוגש לאישור הכנסת תוך 10 ימים. כזכור, תוכנית ה"סופרטנקר" אמורה לקדם את בנייתן של לפחות 113,216 יחידות דיור במסגרת ועדות דיור לאומיות.

לאחר שבחודש שעבר ניתן אור ירוק לכינוסן של ועדות המשנה להאצת הבנייה למגורים בעקבות מכתב שנשלח ממשרד ראש הממשלה למשרד הפנים, למשרד האוצר ולנציבות שירות המדינה בדבר תגבור התקנים והמשאבים, אישרה הממשלה הבוקר (א') את נוסח חוק הליכי התכנון והבנייה להאצת הבנייה למגורים.

הממשלה הסמיכה הבוקר את ועדת השרים לדון בחוק ולאשר אותו. לפי רשימת תוכניות שפרסם באפריל משרד הבינוי והשיכון, תוכנית ה"סופרטנקר" אמורה לצאת לדרך בקידומן של תוכניות לבנייה של לא פחות מ-113 אלף יחידות דיור. מתוכן סומנו 51 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ ככאלה שהדיון בהן אמור להתקיים בוועדות המשנה המיוחדות (לה"ב) להאצת הבנייה שהוקמו בכל אחד ממחוזות משרד הפנים.

ועדות הלה"ב היו אמורות להתחיל בדיונים בתוכניות שסומנו עבורן באופן מיידי יחסית, עוד טרם חקיקת תוכנית הסופרטנקר, בעוד שבד בבד, הדיון ב-63 אלף יחידות דיור נוספות שסומנו לקידום מואץ יתקיים מסגרת המתווה הרגיל של הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה, אצלן הן יזכו לקדימות.

לפי חוק הווד"לים (ועדות דיור לאומיות), תוכניות שסומנו להאצת בנייה יידונו בוועדת משנה של המועצה הארצית לדיור לאומי. ועדה זו תכלול שבעה חברים, כולל נציג משרד ראש הממשלה ונציג שר הפנים, כשהרכב הוועדה ייבחר מתוך חברי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. לוועדה זו יוקנו כל הסמכויות של המועצה הארצית בנוגע לתוכניות לדיור לאומי.

בנוסף, בתחומיו של כל מחוז תוקם ועדה לדיור לאומי שתכלול את יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה או לחילופין נציג שמינה שר הפנים והוא ישמש יו"ר הוועדה, וכן מתכנן המחוז, נציג שר הבינוי והשיכון, נציג השר להגנת הסביבה, נציג שר התחבורה, נציג הרשות המקומית שבתחומה נכללת התוכנית הנדונה, נציג הגופים הציבוריים לשמירה על הסביבה, נציג הארגונים המקצועיים בתחומי התכנון והבנייה, נציג ראש הממשלה ונציג רשות מקרקעי ישראל. ועדה לדיור לאומי תהיה מוסמכת לדון ולהחליט בדבר אישור תוכניות לדיור לאומי ותשריט לצורכי רישום של תוכנית שאושרה על ידה.

נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי "ישנה מצוקת דיור במדינת ישראל. צעירים רבים נאלצים לגור עם הוריהם, עוד מעט עם סביהם. אלה הם זוגות צעירים, חיילים משוחררים וסטודנטים שהחלום שלהם לרכישת דירה הולך ומתרחק - משום שהמחירים הולכים ומאמירים ומשום שאין מספיק היצע דירות במדינת ישראל. אין היצע דירות משום שאין מספיק דירות מתוכננות ואין מספיק דירות משווקות".

נתניהו הוסיף: ‏"את הצעד של השיווק התחלנו לפתור בצעד היסטורי, כשחתמנו לפני כמה שבועות על הרפורמה הגדולה במינהל מקרקעי ישראל, אך רפורמה ענקית לא מספיקה. יש עוד תנאי אחד שיש לבצע - רפורמה בתכנון הדירות (הרפורמה בחוק התכנון והבנייה).

"רפורמה זו תיקח שנה-שנתיים לפחות להשלמת ההליך החקיקתי. יש בה כל מיני גורמים של הגנת הסביבה ואלמנטים נוספים שמאריכים את הטיפול בזה, ובדין. מסיבה זו אנחנו רוצים לעשות כביש עוקף ביורוקרטיה לשנה וחצי, באמצעות מה שאנחנו קוראים לו חוק הווד"לים. יהיה לנו כביש מהיר לסגור את הפערים כדי להביא דירות. אנחנו צריכים להביא בערך 10,000 דירות השנה. הצטבר לנו פער של בין 80 עד 100 אלף דירות וזה באמת גורם לנזק בלתי רגיל לצעירים ישראל ואנחנו הולכים פשוט למלא את החסך הזה על ידי פעולת חירום שקוראים לה וד"לים".