לקראת הבחירות: האם אהוד ברק יחבור לליכוד?

מגעים לצירוף מפלגת העצמאות לליכוד ■ המהלך צפוי לעורר התנגדות עזה בקרב חברי הכנסת של הליכוד

מגעים לצירוף מפלגת העצמאות לליכוד בבחירות הבאות: גורמים בסביבתו של ראש הממשלה דנים בשבועות האחרונים עם גורמים במפלגת העצמאות על צירופם של שרי המפלגה הצעירה לליכוד כאשר הכוונה היא לשריין מקומות לחברי העצמאות ברשימת הליכוד לכנסת הבאה.

ל"גלובס" נודע כי על פי התוכנית, שלושה מתוך חמשת חברי העצמאות ישובצו במקומות ריאליים ברשימת הליכוד לכנסת הבאה ואילו שניים יוותרו מחוץ לרשימה. יו"ר המפלגה, אהוד ברק, ישוריין בחמישייה הראשונה. שני השרים האחרים יפוזרו במקומות ריאליים בשלוש העשיריות הראשונות.

המהלך צפוי לעורר התנגדות עזה בקרב חברי הכנסת של הליכוד שכבר טרפדו בעבר ניסיון של נתניהו לשריין גורמים חיצוניים ברשימת הליכוד לכנסת לפני הבחירות האחרונות, כמו בני בגין, דן מרידור, ומשה (בוגי) יעלון.

לפי חוקת הליכוד, חברי כנסת מכהנים וחברי כנסת לשעבר יכולים להתמודד אך ורק ברשימה הארצית המסתיימת כיום במקום ה-20. החל ממקום זה ואילך, שמורים המקומות לנציגי המחוזות שלא כיהנו בעבר כחברי כנסת או כשרים. במסגרת המגעים עם עצמאות, עלה הרעיון להרחיב את הרשימה הארצית עד למקום ה-25 או ה-26, ובכך לאפשר את שריונם של שלושת חברי העצמאות ואף להגדיל את הסיכויים של חברי הליכוד המכהנים כיום להתברג ברשימה, מה שעשוי להפחית את התנגדותם למהלך.

מחוץ לרשימה

על פי תוכנית זו, יישארו שלושה או ארבעה מחברי הליכוד מחוץ לרשימה, אולם במערכת הפוליטית מעריכים כי שלושה או ארבעה מחברי הליכוד המכהנים כיום לא יתמודדו בבחירות הבאות לכנסת.

עוד נודע כי על מנת להקל על העברת השינויים, ניסו אנשי נתניהו להקדים את הבחירות לוועידת המפלגה ולקיימן בתוך שלושה חודשים, זאת, מאחר שהוועידה, בניגוד למרכז, יכולה להעביר שינויים בחוקה כמו שריונים ברוב רגיל. לעומת זאת, מרכז המפלגה יכול לעשות זאת רק ברוב מיוחד של שני שלישים. אולם, רעיון זה ירד מהפרק לאחר שהתברר כי רבבות המצטרפים החדשים לליכוד לא יוכלו להשתתף בבחירות לוועידה מאחר שלא פגה תקופת ההכשרה הנדרשת, 16חודשים, המאפשרת להם לבחור.

במערכת הפוליטית שררה הערכה עוד מהיום שבו הכריז ברק על התפלגותו מהעבודה, בתיאום עם נתניהו, כי העצמאות תשתלב בדרך זו או אחרת בליכוד. בכל הסקרים שנערכו, מפלגת העצמאות לא עוברת את אחוז החסימה.

סיעת העצמאות ומפלגת העבודה הגיעו להסכם על פיו העצמאות לא תדרוש את נכסי העבודה, ובתמורה לא תתבקש להשתתף בתשלום החובות. זאת, מכיוון שנכסי העבודה שווי ערך לחובותיה.

יחלקו המימון ביניהן

על פי החוק, סיעה מתפלגת אמורה לשאת בנטל החובות, אולם מכיוון ששתי הסיעות הסכימו ביניהן, ועדת הכנסת נתנה לכך את הסכמתה. על פי ההסכם יעמוד מימון המפלגות החודשי של העצמאות על 230 אלף שקל. הסיעה מקבלת עבור כל חבר כנסת 65 אלף שקל בחודש, אולם במסגרת ההסכם היא מתחלקת עימה חצי-חצי. כל סיעה מקבל יחידת מימון נוספת עבור הוצאות המפלגה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "לא מתקיים כל מו"מ ומכאן שגם לא הובטח כל שריון".

ברק סרי, יועץ התקשורת של שר הביטחון, מסר בתגובה כי "מדובר בשמועות ובמניפולציות".