אלביט מערכות חזרה בה מטענותיה למנכ"ל ITL הפורש

החברה קיזזה בעבר מיליון דולר מהסכם הפרישה של אלי ונציה, לאחר שטענה כי הפר את חובת הזהירות והאמון כלפי החברה-הבת

לא רבים הם המקרים שבהם חברה מאשימה את אחד ממנהליה הבכירים בעבר בהפרת חובת האמון והזהירות שלו כלפיה, ואף מקזזת כספים שמגיעים לו מכורח הסכם הפרישה. נדיר עוד יותר שבהמשך חוזרת בה החברה מכל טענותיה.

מקרה כזה אירע ביום חמישי בערב, עת הודיעה ITL, שנרכשה בספטמבר אשתקד על-ידי אלביט מערכות, כי המחלוקת בינה לבין המנכ"ל לשעבר, אלי ונציה, הוסדרה; וכי "אין עוד לחברה טענות והיא חוזרת בה מכל טענותיה כלפי ונציה, ובכלל זה מכל טענותיה בגין הפרת חובות זהירות ו/או חובות אמון מצד ונציה".

תחילתה של הפרשה בינואר השנה - שלושה חודשים לאחר שאלביט השלימה את רכישת השליטה ב-ITL כחלק מעסקת מיקאל (רכישת הפעילויות הביטחוניות של מיקו גילת ורוני נפתלי), וחודשיים לאחר פרישתו של ונציה מניהול החברה הנרכשת.

ITL, שעוסקת בייצור של מוצרים ללוחמי חי"ר, בדגש על תחום ראיית הלילה, טענה, כי לדירקטוריון הגיע מידע ולפיו ונציה הפר את חובת הזהירות והאמון כלפיה. זאת בהמשך להסכם להעברת ידע עם Faxtech Pty Ltd - חברה אוסטרלית שעמה יש ל-ITL שיתוף פעולה, שבמסגרתו נמכרו חלקים מכניים לשפופרות חד-עיניות לצבא האוסטרלי.

ITL, המנוהלת כיום על-ידי איש אלביט אבי ברק, טענה כי הפרותיו של ונציה גרמו לחברה נזקים ל-7 השנים הקרובות, והעריכה אותם "באופן שמרני" בטווח של 3-6 מיליון דולר. בשל הנזקים קיזזהITL כספים המגיעים לונציה במסגרת הסכם סיום העסקתו, בהיקף של כמיליון דולר.

ונציה מצדו, איים בהגשת תביעה כנגד ITL, אלביט ואנשים ספציפיים בחברה, בגין אי-עמידה בהסכם. אולם תביעה זו לא הוגשה לבסוף, ושני הצדדים פנו לתהליך גישור. בסופו, כאמור, חזרה בה אלביט מכל טענותיה כלפי ונציה.

בכך מגיע לסיומו הסכסוך בין הצדדים, שנגע לא רק לפן העסקי אלא גם לפן האישי - טרם הגעתו ל-ITL עבד ונציה במספר תפקידים בכירים באלביט, ויש לו היכרות אישית עם רבים מבכירי אלביט, שחלקם לא ראו בעין יפה את עזיבתו.

בינתיים, תחת הכנפיים של אלביט מציגה ITL ביצועים חלשים - ההכנסות ברבעון הראשון של 2011 ירדו ב-24.3% ל-7.5 מיליון דולר, והחברה סיימה את הרבעון ברווח של 160 אלף דולר לעומת רווח של 440 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. בצבר ההזמנות של החברה נרשמה ירידה של 28.9% בין התקופות (בניכוי הצבר של החברה-הבת האמריקנית Fraser volpe), והוא מסתכם כעת ב-13.2 מיליון דולר. אלביט מערכות ואלי ונציה סירבו להגיב לידיעה.

חוזה לאלישרא בצרפת

בתוך כך הודיעה היום אלביט מערכות, כי החברה-הבת אלישרא זכתה בחוזה בהיקף של כ-5 מיליון אירו. החברה תספק מאות מערכות הצלה אישיות לאיכון וחילוץ למשרד ההגנה הצרפתי, עבור חילות האוויר, הים והצבא, וכן עבור מנהל הרכש של צבא צרפת. מערכות ההצלה פועלות ברשת לווינים בינלאומית, ומאפשרות תקשורת דיבור. כך לדוגמה, טייס שנטש את מטוסו יוכל להכווין אליו את כוחות החילוץ וההצלה. אספקת המערכות צפויה להתבצע במהלך השנתיים הקרובות.