ההתעקשות של ליצמן מוצדקת

מי ששם את הצלת המערכת הרפואית בראש הקמפיין, צריך לדעת שיש לזה מחיר

אם קוראים את הכותרות בימים האחרונים, אפשר להתרשם כי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן החליט לחבל במו"מ עם הרופאים. ממש כך. האחרונים הגיעו כבר להסכמות עם משרד האוצר, ואז קפץ לו סגן השר והתעקש לקצר את משך התורנות של מתמחים, שעומדת היום על 26 שעות ברצף.

בפועל, כבר חודשיים שליצמן מדבר על כך, ומבהיר שלא יקבל הסכם בלי קיצור שכזה. אלא שמשרד האוצר הבין שקיצור התורנות יחייב אותו כעת ובעיקר בעתיד בתוספת של תקנים רבים, וזה אומר הרבה מאוד כסף. לכן היה נוח "לדלג" על הדרישה של ליצמן ולגבש הבנות מול הרופאים שאינן כוללות את קיצור משך התורנות, אלא רק הגבלות על מספר התורנויות בכל חודש. ליצמן, מה לעשות, שועל פוליטי ותיק. הוא לא ייתן לאף אחד לדלג עליו, ובמקרה הזה טוב שכך.

שעת כושר להובלת מהלך

ליצמן, כמו גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, יודע שהמו"מ מול הרופאים הוא שעת הכושר הטובה ביותר להוביל מהלך לקיצור משך התורנות של מתמחים. אף אחד לא רוצה להיות מטופל בידי מתמחה בשעה ה-25 או ה-26 לתורנות שלו, כפי שאיש לא היה מעלה את ילדיו על אוטובוס עם נהג שלא ישן כבר יממה שלמה ברצף. לכן הוא מבקש קודם לקבוע עובדה בשטח, לקפוץ ראש אל המים. הוא שומע את האזהרות על כך שהכשרת המתמחים עלולה להיפגע, על כך שאין מספיק תקנים שיאפשרו את המהלך, אבל הוא כבר שמע קולות כאלה בעבר. הוא יודע שאם מחליטים, המשאבים כבר יגיעו. כך היה כשהכניס לראשונה את רפואת השיניים לילדים לסל הבריאות הממלכתי, וכך יהיה גם עם המתמחים. בדיוק מזה, כאמור, מפחד משרד האוצר.

יש לא מעט צביעות בביקורת שמושמעת כעת על ליצמן, כמי שהתערב לכאורה במו"מ המתקדם שהתנהל בימים האחרונים בין הרופאים למשרד האוצר. הרי הרופאים הם אלה שטענו כי המאבק שלהם הוא לא על שכר, אלא על "הצלת הרפואה הציבורית".

כל זמן שהרופאים מבקשים לדבר על שכר, הכתובת היא בהחלט הממונה על השכר במשרד האוצר. אבל אם הם מבקשים לדבר על תקנים, על מתמחים, על סוגיות שונות הנוגעות לאיכות הטיפול הרפואי, הכתובת היחידה היא משרד הבריאות. לכן ליצמן אינו בבחינת "מתערב", הוא הריבון.

המחיר של קמפיין מוצלח

מי שביקש להעמיד את הצלת המערכת הרפואית בראש הקמפיין של הרופאים צריך לדעת שיש לזה גם מחיר. המסר השיווקי עבד, והמדינה באמת ובתמים מנסה עכשיו למצוא פתרונות ראויים.

אלא שהפתרונות האלה לא תמיד מוצאים חן בעיני הרופאים, שחלקם בסך הכול רצה תוספות שכר ועכשיו באמת מדברים איתם על הצלת המערכת. והצלת המערכת כוללת גם תורנויות של מומחים ולא רק של מתמחים, הקלה משמעותית ולא רק קוסמטית על המתמחים, החתמה של שעון נוכחות ועוד. את הגלגל הזה כבר אי-אפשר לעצור.