בעלי מניות המיעוט מתנגדים לעסקת פונטיפקס-ביומדיקס

הסכם הפרידה הקורקטית בין פונטיפקס וביומדיקס נתקל באבן-נגף לא צפויה: היום הגישו המשקיעים הפרטיים המחזיקים מניות מיעוט בחברת ספירהד בקשה לצו מניעה זמני נגד העסקה

משקיעים פרטיים המחזיקים מניות מיעוט בחברת ספירהד (לשעבר קיור), חברה-בת (90%) של ביומדיקס , טוענים כי העסקה מקפחת אותם, בכך שאינה מאפשרת להם לממש את זכות הסירוב שלהם באופן הוגן. ביומדיקס טענה בעבר כי אין ממש בדבריהם.

היום (ב') הגישו המשקיעים הללו לבית המשפט בקשה לצו מניעה זמני שיעצור את המהלך.

העסקה המדוברת נועדה לנתק בין פונטיפקס, בעלת מניות גדולה בביומדיקס, לבין בעלי השליטה הנוכחיים של ביומדיקס - זאב ברונפלד ומני מור. במסגרת העסקה פונטיפקס ויתרה על חלקה בביומדיקס (כ-13%), ובתמורה זכתה בחלק היחסי מנתח ביומדיקס בכל אחת מן החברות-הבנות (קולפלנט, נסווקס, אלוטקס, אנדוגן, גפן השקעות וספירהד עצמה). כך השתחררה חברת ביומדיקס מן החיכוך בין שני בעלי מניות דומיננטיים, ואילו פונטיפקס ממשיכה להחזיק בחברות הבנות, אשר בהקמתן הייתה שותפה.

סיפרהד היא גוף ביניים, העומד בין ביומדיקס לבין החברות-הבנות. במקור הוקמה ספירהד כדי להיות זרוע ההשקעות של ביומדיקס בחברות בוגרות, אולם עם הזמן השתנתה הפעילות של ביומדיקס, והיום החברה עצמה מחזיקה בחברות בוגרות, כך שההבדל העיקרי בין הגופים הוא תמהיל האחזקות, והעובדה שספירהד קרובה יותר לנכסים ואילו ביומדיקס נזילה.

כאמור, בין החברות אשר את מניותיהן אמורה פונטיפקס לקבל במסגרת העסקה נמצאות גם מניות של ספירהד, ולכן העסקה היא בעצם מכירת מניות של ספירהד, ולכן יש לבעלי מניות המיעוט בספירהד זכות סירוב.

אין ויכוח בין הצדדים על עצם קיומה של זכות סירוב כזו, אולם על-פי הבקשה שהוגשה היום, ביומדיקס ביקשה מבעלי המניות לבצע את העסקה באופן זהה לעסקת פונטיפקס: לרכוש בשוק מניות ביומדיקס (מהלך שמן הסתם יעלה את מחיר המניה), ולהחליפם תמורת סל המניות שבבעלות ביומדיקס, וספירהד ביניהן.

לדברי בעלי מניות המיעוט, זכות הסירוב שלהם אמורה להקנות להם אפשרות לרכוש מניות ספירהד בלבד, ואין להכריח אותם לרכוש את כל סל המבניות של ביומדיקס . כמו כן, לטענתם, אין באפשרותם לרכוש מניות ביומדיקס בשוק בהיקף המספיק כדי להחליפם במסגרת העסקה. הם מסיימים ואומרים כי המהלך תוכנן במכוון באופן שלא יאפשר להם לממש את זכות הסירוב.

את בעלי מניות המיעוט מייצד משרד עורכי הדין גלוזמן, שם-טוב, חוברס, ברויד ושות', ואילו את ביומדיקס מייצג ויקטור תשובה. ביומדיקס מסרה כי היא לומדת את המסמך ותשיב בהמשך.

המבקשים הם בעיקר בעלי מניות פרטיים וחברת השקעות אחת Helios Investments. בעבר השקיעו בספירהד משקיעים מוסדיים, אולם רובם כבר אינם מושקעים בחברה.

ספירהד גייסה מבעלי מניות פרטיים ומוסדיים כ-58 מיליון שקל בחברה לפי שווי של 98 שקל לפני הכסף ביוני 2008. לא ניתן כיום להעריך את שווי החברה על בסיס הדיווחים של ביומדיקס, אולם ביומדיקס עצמה, המחזיקה כאמור ב-90% בספירהד לצד נכסים אחרים, נסחרת בשווי של 68.6 מיליון שקל.