"יום אחד נגמור לחלוב את הפרה ויקח שנים לתקן את זה"

אמר ד"ר יעקב שיינין בכנס השנתי של פורום קיסריה והוסיף: המשק הישראלי חי ממה שקרה ב-25 שנים האחרונות ועד 5 השנים האחרונות

"אתה רואה את הנתונים והכול ורוד: צמיחה, אבטלה וכו'. אבל התחושה היא אחרת. כאילו שלא משפיעים כאן מספיק", אמר היום ד"ר יעקב שיינין בכנס השנתי של פורום קיסריה שנערך בקמפוס הכלכלה למנהל בראשל"צ. לדבריו, "המשק הישראלי חי ממה שקרה ב-25 שנים האחרונות ועד 5 השנים האחרונות. בנינו אז מדיניות נכונה. החשש היא שיום אחד ייגמר לנו מה שנתן לנו את היתרון. ייקחו לנו את היתרון הזה בגלל הפריון הנמוך".

"אז, בנו את הבסיס. טבע לא הייתה יכולה להיות חברה כזו עם היא הייתה מתחילה היום. רוב אנשי ההי-טק הגיעו מ-8200. בשנים האחרונות, אנו חיים על הצלחות של העבר. אם לא נעודד השקעות בענפי המשק, לא נוכל לצמוח. 12% מהתמ''ג מיועדת להשקעה ללא דיור זה לא מספיק - בקוריאה זה כפול. היום הכול נראה בסדר, אבל יום אחד נגמור לחלוב את הפרה ואז יקח שנים לתקן את זה".

"אני לא הוזה. לפעמים אתה לא רואה את הדברים. איך גרינספן וברננקי לא ראו את הבועה? כי אתה לא תמיד רואה. אני חושש שאנו נכנס לתוואי שיהיה לנו מאוד קשה לצאת. אנו כמו שוטי הכפר ואנו אומרים שאנו הכי טובים. אתה לא תוכל להזיז אחרי זה תעשייה. לא תוכל להחזיר את התעשיינים לכאן. ישקר אחללה חברה, אבל היא כבר לא שלנו".

אני מאמין בארה"ב

אהרון פוגל, יו"ר חברת הביטוח מגדל אמר,"חייב להתחיל תיאום שערי חליפין בעולם. חייב להיות גם תיאום בסוגיות מס ומי שמהווה מקלטי מס, אז יטילו סנקציות יותר גרועות מאלו שמוטלות על איראן. הלקח מהאירו הוא שאי אפשר לעשות גוש מטבעי בלי תיאום מלא עם הפן הפיסקאלי. הכל חייב ללכת יחד. פירוק גוש האירו הוא טוב לחלשים ורע לחזקים. סיוע גרמני ליוון הוא דבר מתבקש ויהיה רק לטובת גרמניה. אפשר להדפיס כסף בשביל הסדרים פיננסים. חלק גדול מהגרעון האמריקני הוא חלק מהסדר פיננסי. אין לזה השפעה ריאלית על משק. עדיף זה מאשר התמוטטות. אני מאמין בארה''ב בגלל חופש היצירה והיזום, עם החופש הכלכלי הם יתאוששו".

ירום אריאב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר:"יש התעלמות והדחקה שלנו לגבי התקדמות של המדינה שלנו במובן הגיאו-פוליטי. אנו לא מספיק מודעים, למה שיקרה בספטמבר או אוקטובר. אנו לא מבינים את זה. אנו שאננים. התרגלנו לנתק בין כלכלה לפוליטיקה. רבותי- זה לא אותו דבר ואני לא 'פאניקר'. אם נלך לעימות עם ארה''ב ואירופה - זה סיפור אחר לגמרי. הטיפול מהמשבר הכלכלי הוכיח כי כאשר עושים מינימום של פעולות, זה מצליח וחשוב לדעת ממה להימנע. בלי יוזמה, אנו נהיה בבעיה. אנו מדחיקים ומתעלמים מהעניין הזה"