רשות ני"ע מגבה משקיע נגד השכר בב. יאיר

רשות ניירות ערך בנייר עמדה לבית המשפט: "בעל מניות שמתנגד לעסקה בין חברה לבעל השליטה, אינו יכול להיות מסווג כבעל עניין אישי"

בנייר עמדה שהגישה אמש (ב') לביהמ"ש המחוזי בירושלים, מבהירה רשות ניירות ערך כי "בעל מניות שמתנגד לעסקה בין החברה לבין בעל השליטה בה, אינו יכול להיות מסווג כבעל עניין אישי באישורה". זאת, במסגרת הסכסוך המתנהל בין בעלי השליטה בחברת ב. יאיר לבין מרדכי אלבוים, המחזיק במניות מיעוט (6.4%) בחברת הנדל"ן.

בעלי השליטה בב. יאיר, האחים יאיר ויוסף ביטון, טוענים כי אלבוים מטרפד את חידוש תנאי העסקתם ממניעים של סחטנות, ולפיכך יש לסווגו כבעלי עניין אישי בהצבעה על אישור שכרם באסיפה הכללית (שבה הם נדרשים לתמיכתו של רוב מבעלי מניות חסרי עניין אישי בהחלטה).

עלות העסקתם המצרפית של השניים עמדה ב-2010 על 9.1 מיליון שקל, ובסך הכול גרף הצמד בשנים 2003-2010 שכר בעלות של כ-45 מיליון שקל בחברה, המעסיקה בני משפחה נוספים. על רקע הביקורת הנוקבת סביב תנאי העסקתם, הודיעו בעלי השליטה במארס השנה כי יפעלו למחוק מהמסחר את מניות החברה.

החזקות הציבור בב. יאיר, כולל אלו של אלבוים, מסתכמות ב-13% מהון החברה, ולפיכך הצבעתו של אלבוים כנגד אישור תנאי ההעסקה חוסמת את האפשרות לאישורם באסיפה הכללית. אלבוים, בן למשפחה ירושלמית מחסידות בעלז, כבר הגיע בשנה האחרונה להחזקה של כ-10% בב. יאיר, וגרם כאב ראש גדול לביטונים בשל התנגדותו לחידוש תנאי העסקתם, לאחר שבסוף 2010 פג תוקף ההסכם הקודם ומאז לא חודש.

רשות ני"ע סבורה כי "תוצאתה המעשית של קבלת הפרשנות בה נקטו בב. יאיר, מהווה צמצום ניכר של המגבלות על אישור עסקאות של חברה עם בעל שליטה בה והקלה באישורן של עסקאות כאמור, תוך הטלת נטל ההוכחה להיעדר עניין אישי על כתפי המתנגד לעסקה".

במחלקת התאגידים ברשות מסבירים שמטרת ההוראות בחוק החברות היא ליצור איזונים ובלמים בכל הנוגע לעסקאות בעלי שליטה, לאור הסכנה המובנית בעסקאות אלו, כי מה שיניע את העסקה אינה בהכרח טובת החברה וכלל בעלי מניותיה, אלא טובת בעלי השליטה.

מנכ"ל ב. יאיר, אייל הנדלר, אמר לאחרונה ל"גלובס" כי לאלבוים שיקולים זרים, ובמסמכים המשפטיים שהוגשו על ידי ב. יאיר לביהמ"ש מופיעה כמעט 20 פעם המילה "סחיטה". "אלבוים לא מפסיק בניסיונותיו לחבל בעבודת החברה, להטריד באופן בלתי פוסק ולהפריע לבעלי השליטה", טוען הנדלר. "הוא עושה את כל זה כאילו הוא רובין הוד, בשם הצדק וייצוג המיעוט הנרדף, אך בפועל הוא לא".

הנדלר טוען שנפגש עם אלבוים מספר פעמים במטרה להביא לסיום הסכסוך ביניהם, וכי זה הגיש לו רשימה ארוכה של דרישות שונות בהן קבלת דיבידנדים, מינויו לדירקטור, משנה למנכ"ל, מנכ"ל משותף או אחראי על המגזר החרדי. בהמשך הציע אלבוים למשפחת ביטון לרכוש ממנו את מניותיו במחיר גבוה משמעותית מהמחיר בבורסה, או להעניק לו הלוואה. אלבוים מיוצג על ידי עו"ד יוסי שם-טוב.

ב. יאיר פועלת למעלה מ-20 שנה בתחום הנדל"ן, בעיקר בישראל. לחברה פרויקטים בשלבים שונים (1,178 יחידות דיור בסך הכול).