אל-ג'זירה חושפת את מסמך עסקת הגז של מצרים וישראל

מסמך רשמי של מצרים המפרט את תנאי ההסכם בין ישראל למצרים מיום 26 בינואר 2004באשר לגז המצרי שתספק מצרים לישראל

רשת אל ג'זירה חושפת היום (ד') מסמך רשמי של מצרים המפרט את תנאי ההסכם בין ישראל למצרים באשר לגז המצרי שתספק מצרים לישראל. על פי הדיווח, המסמך חתום ע"י משרד האנרגיה והנפט המצרי מיום 26 בינואר 2004.

על פי המסמך, החברה ההמצרית (EMG) קיבלה אישור לייצא את הגז המצרי באיזור המזרח התיכון ובאירופה. המסמך מתמקד בעיקר בחברת החשמל בישראל כלקוחה מרכזית. המסמך נחתם ע"י סמי פמי, שר האנרגיה לשעבר של מצרים.

עוד על פי המסמך, EMG היא חברה פרטית בבעלותו של חוסיין סאלם, איש העסקים ואיש סודו של הנשיא לשעבר, חוסני מוברק.

מה המחיר שקבלה מצרים בתמורה לגז? המסמך לא חושף את המחיר, שנותר פרט מידע סודי במסגרת העסקה. באל ג'זירה מציינים כי על פי התקשורת במצרים מדובר במחיר שנע בין 0.7 דולר עד 1.5 דולר לכל יחידת BTU, על פי הדיווחים בישראל, מדובר במחיר גבוה יותר שנע בין 2.5 דולר ל-4 דולר לכל BTU.

EMG היא חברה פרטית הרשומה במצרים, ומשמשת כספקית הגז הטבעי השנייה לישראל. החברה הקימה צינור גז מאל עריש לאשקלון בעלות של כ-460 מיליון דולר, והחלה בהזרמת גז לישראל בשנת 2008. ב-2010 סיפקה EMG כ-40% מצריכת הגז של ישראל, כשהיתרה מגיעה מפרויקט "ים תטיס", הנמצא בבעלות נובל אנרג'י ושותפויות החיפושים של קבוצת דלק. חברת אמפל שבשליטת יוסי מימן מחזיקה ב-12.5% מחברת הגז המצרית EMG.