שמחון: "הקוטג' הוא סימפטום למחלה עמוקה יותר במשק"

שר התמ"ת כינס היום את מנהלי המחלבות הגדולות, יצרני החלב ומנהלי רשתות השיווק בכדי למצוא פתרון מהותי לבעיית מחירי מוצרי החלב ■ שמחון: "אנחנו נכונים לבצע מהפיכה בכל מקום בו יתגלה כשל שוק הנובע מריכוזיות, העדר תחרות מספקת או פערי תיווך"

שר התמ"ת שלום שמחון כינס היום את הגורמים העיקריים הנוגעים בנושא מחירי מוצרי החלב, בכללן מנכ"לי החברות הגדולות במחלבות ורשתות השיווק: מנכ"ל תנובה מר אריק שור, מנכ"ל חברת שטראוס גדי לסין, מנכ"ל טרה רוני קובורובסקי, מנכ"ל חברת גד שלומי אלפייה, סמנכ"ל רשת שופרסל ריצ'י הנטר, מנכ"ל הריבוע הכחול זאב וורמברנד ומר רמי לוי, מנכ"ל שיווק השקמה. כן נכחו בפגישה יו"ר לשכת התיאום של הארגונים כלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, ושייקה דרורי ממועצת החלב.

הדיונים בראשות שמחון נערכו לאחר שהתקיים בבוקר דיון ראשון של הצוות המקצועי הבינמשרדי של משרדי האוצר, החקלאות והתמ"ת בהובלתו של מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי. הצוות דן בעליית המחירים של מוצרי החלב.

בישיבה נכחו גם הממונה על ההגבלים העסקיים דויד גילה ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים - שרגא ברוש.

חברי הצוות הסכימו כי בכדי לגבש פתרון יסודי ומהותי לבעיה נדרשת עבודה מעמיקה אשר תבחן את שלושת המרכיבים של שרשרת הערך בתחום מוצרי החלב: הייצור, המחלבות ורשתות השיווק. הצוות הונחה לבחון את כל ההיבטים של הסוגיה ובכללן סוגיית הייבוא, החזרת פיקוח על המחירים, תחרות, ריכוזיות ופערי תיווך.

עד להשלמת הבדיקות היסודיות כדי למצוא פתרונות בטווח הארוך, הונחה הצוות המקצועי לגבש בתוך שבוע המלצות ביניים לפתרון בעיית המחירים. מהדיון עלה כי יתכן שמקור העלייה במחירים נובע מריכוזיות ופערי תיווך. הצוות יבדוק את הדברים לעומק.

שמחון הוסיף: "אנחנו שומעים את הציבור. אנחנו מבינים שהקוטג' הוא דוגמא וסימפטום למחלה עמוקה יותר במשק, עלינו לטפל בה ביסודיות, זאת במקביל למציאת פתרון ביניים מיידי, אנחנו לא מעוניינים בפתרון שיביא להוזלת הקוטג', מחד, אך ייקר מוצרים אחרים מאידך. דרוש פתרון אמיתי".

עוד הוסיף השר: "אנחנו נכונים לבצע מהפיכה בכל מקום בו יתגלה כשל שוק הנובע מריכוזיות, העדר תחרות מספקת או פערי תיווך. יתכן כי הגיעה העת לבצע מהפכה שתגדיל את כוח הקנייה של הציבור".

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה בישיבה כי "על מנת להשיב את אמון הציבור, אני מאמינה שבטווח הזמן המיידי יש להחזיר את מחיר הקוטג' לפיקוח, לקבוע דיווח על ריווחיות של כלל המוצרים שיצאו מפיקוח בעשור האחרון והוספת נציג של ארגון צרכנים לועדת הפיקוח על מחירים".