מחירי המזון זינקו ב-37% השנה בעולם: "זו מגיפה"

הבנק העולמי: יותר מ-44 מיליון איש נדחפו השנה מתחת לקו העוני בשל הזינוק במחירי המזון

בזמן שבישראל זועם הצרכן הישראלי על התייקרות מחירי המזון, מסתבר כי גם בעולם לא שקט. מחירי המזון בעולם זינקו השנה ב-37% ודחפו 44 מיליון איש אל מתחת לקו העוני. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי הגדיר זאת היום כ"מגיפה" של ממש. שרי החקלאות של פורום מדינות ה-G20 מתכנסים היום (ה') ומחר בפריז כדי לדון בסוגיה הבוערת.

"גלובס" בדק ומצא: מוצרי המזון והצריכה בישראל יקרים בעשרות ומאות אחוזים בהשוואה לעולם

זה לא סוד שמחירי חומרי הגלם זינקו בעולם בשנה האחרונה. מחיר החיטה הוכפל ורוסיה ואוקראינה החליטו בעקבות כך להפחית את יצוא החיטה שלהן. לפי נתוני הבנק העולמי, מדינות העולם ישקיעו השנה ב-1.29 טריליון דולר ביבוא מזון - שיא היסטורי ועלייה של 21% לעומת שנת 2010.

"התנודתיות במחירי המזון היא מגיפה של החקלאים והצרכנים", אמר היום סרקוזי. "היא גם פוגעת בפריון החקלאי בעתיד. איזה חקלאי יכול לבצע היום השקעות גדולות כשהוא בסיכון לאבד שליש מההכנסות שלו בשנה הבאה?".

סרקוזי הוסיף כי היעדר שקיפות בשוק החקלאות העולמי מגדיל את התנודתיות במחירים, וכי הזינוק במחירי המזון "מאיימת על ההתאוששות הכלכלית העולמית. הזינוק הזה עלול לדחוף אוכלוסיות שלמות לעבר העוני".

סרקוזי קרא להשקיע בשוקי החקלאות כדי להגביר את התפוקה העולמית. בשבוע שעבר הזהיר שר החקלאות של צרפת מפני "מאה של רעב" אם סוגיית התייקרות המזון לא תטופל כראוי.