יצחק תמיר: "בושה שאדם כמו אפי רוזנהויז עומד לדין"

מנכ"ל קוקה-קולה ישראל במשפטו של מנכ"ל שופרסל: "רצינו להגיד לאפי שיפסיק, זו לא הדרך. רצינו להגיד לו שהמבצע במגה בכל מקרה יסתיים"

זירה נוספת למלחמת המחירים בענף רשתות המזון מספק המשפט הפלילי המתנהל נגד מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, וסמנכ"ל הסחר בחברה, אלי גידור, בבית המשפט המחוזי בירושלים.

יצחק תמיר, מנכ"ל קוקה-קולה ישראל, אמר בעדותו כי "הורדת המוצרים שלנו מהמדפים של שופרסל הייתה מעשה חסר תקדים".

בראשית 2010 הוגש נגד רוזנהויז וגידור כתב אישום על עבירות של הפרת תנאי הגידול וניסיון לבצע הסדר כובל. לפי כתב האישום, יצאו רבוע כחול ושופרסל בדצמבר 2008 במבצע על מוצרים זהים, שנמכרו במחירים נמוכים יותר בסניפי רבוע כחול מאשר בשופרסל. רוזנהויז וגידור פנו לספקים הגדולים - אסם, קוקה קולה, ויסוצקי ושטראוס - ודרשו מהם להפסיק את המבצע. משנענו בשלילה, נטען בכתב האישום, הורידה שופרסל מהמדפים את מוצריהם. לטענת הרשות להגבלים עסקיים, יש בפעולות אלה גם הפרה של תנאי המיזוג בין קלאבמרקט לשופרסל.

"מנכ"ל המכירות שלי, יורם שגיא, הודיע לי על המבצע במגה, שבו נכלל משקה קל פריגת. הוא עשה את זה בהקשר להשתוללות מחירים צפויה בין מגה לשופרסל".

תמיר הוסיף: "שגיא סיפר לי שגידור אמר לו שמוצרי נביעות שלנו יורדים מהמדף באופן כללי, כשהוא שאל אותו למה, הוא אמר שרוזנהויז כועס על מה שקורה בשוק ועל המבצעים המטורפים של מגה בול, הוא אמר לו שזה לא מקובל, נדהמנו, אז גידור ענה שזה לא בשליטתו וביקש שאני אדבר עם רוזנהויז", העיד.

תמיר סיפר בבית המשפט על השיחה שערך עם רוזנהויז: "אמרתי לו שאסור לי להתערב ולכן לא אעשה כלום. הוא אמר לי שאם ככה אני שומר על המותגים שלי, הוא לא צריך אותי על המדפים שלו", אמר תמיר.

לדבריו, "השבתי לו שאני לא רשאי לעשות כלום מבחינה חוקית. הוא השיב לי שאני כן רשאי".

מלחמת מחירים

תמיר הסביר כי בסוף השיחה הוא אמר לרוזנהויז שהוא עושה טעות גדולה: "רוזנהויז היה מאוד כועס ונסער במהלך השיחה".

תמיר נשאל לגביי תחושתו כי עליו להעיד בפרשה: "אני מאוד לא אוהב את מה שקורה פה, אני חושב שזאת בושה וחרפה שאדם כמו אפי צריך לעמוד לדין. עשינו כל מה שאפשר כדי שזה לא יקרה. אפי היה ידיד שלי לפני האירוע הזה ומקווה שהוא יהיה גם אחרי".

בחקירתו הנגדית, נשאל תמיר לגבי העובדה שהזימון לישיבה עם איגוד התעשיינים בוצע בטרם הוחלט בשופרסל להוריד את המוצרים מהמדפים, וכי הסיבה האמיתית לפגישה הייתה אחרת ועניינה מלחמת המחירים בין הרשתות: "הדבר שהטריד אותנו בהתחלה היה המלחמה שעומדת לפרוץ והשלכותיה על שוק המזון. בנוסף היה האירוע של שופרסל שהפך את זה לפגישה דחופה".

"רצינו שיפסיק"

תמיר נשאל האם זכורה לו שיחה עם רוני קוברובסקי, נשיא קוקה קולה, בנושא הפסקת המבצע של מגה ללא קשר לשופרסל: "כן אני זוכר היטב, הנושא הזה עלה לדיון עשרות פעמים, אבל עורכי הדין שלנו אמרו שזה לא אפשרי", אמר.

"אתם רציתם להגיד לאפי שיפסיק להשתולל", אמר עו"ד צבי אגמון המייצג את שופרסל לתמיר שתיקן אותו: "אנחנו רצינו להגיד לאפי שיפסיק את עניין ההורדה מהמדפים, זו לא הדרך. רצינו להגיד לו שהמבצע במגה בכל מקרה יסתיים", הסביר תמיר. בהקשר לשיחה עם רוזנהויז נשאל תמיר על ידי עו"ד אגמון האם הרציונל אליו התכוון, הוא כי הורדת המותגים מהמדפים נבעה משיקול כלכלי בלבד ועל כך השיב תמיר בחיוב, אך הכחיש כי הורדת המותג נביעות נבע מכך שלא היה רווחי, אלא אך ורק בגלל המבצע במגה.

עד כה העידו במשפט המשנה למנכ"ל אסם, דודי מנביץ', מנכ"ל ויסוצקי, רוני ויינשטיין, וגזי קפלן, מנכ"ל אסם. ויינשטיין העיד כי רוזנהויז ביקש ממנו במפורש להפסיק לספק מוצרים לרבוע כחול, וקפלן העיד על שיחת טלפון זועמת שקיבל מרוזנהויז. "הוא אמר שאנחנו מאפשרים לאחרים להוריד את המוצרים שלנו לזנות", סיפר.