"מי שחזק בתוך השוק צריך לשקול להפחית חשיפה"

ד"ר מתיו ויסייה, מנהל השקעות בכיר בליקסור, זרוע ניהול הנכסים של סוסייטה ג'נרל, חושף בראיון בלעדי ל"גלובס" את האסטרטגיה של הבנק הצרפתי לשנה הקרובה ■ "המניות מתחילות לנוע כעת לפי הנתונים הפונדמנטליים שלהם - מה שלא קרה ב-2009"

"אתה לא יכול לחיות בצורה סטטית בעולם דינמי. אם תבחר את הנכסים הנכונים בסביבת סיכון לא נכונה, ייתכן שתציג תשואה בטווח הארוך, אך בטווח הבינוני-קצר זה יעלה לך בתנודתיות גבוהה ובהפסדים כואבים". כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" ד"ר מתיו ויסייה, מנהל פורטפוליו בכיר בליקסור, חברת ניהול הנכסים הפיננסיים של הבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל.

ליקסור מנהלת כ-93 מיליארד אירו - כ-30% מהם ביותר מ-100 קרנות גידור וקרנות של קרנות גידור. ויסייה, שהגיע לארץ השבוע במסגרת כנס Finance DC השנתי להשקעה מוסדית, מאפשר לנו להציץ אל פלטפורמת קרנות הגידור הייחודית של ליקסור, וללמוד על אג'נדת ניהול ההשקעות שלה.

לעולם קרנות הגידור חסרונות בולטים בחוסר השקיפות שלו מול המשקיעים, ובסיכון הנזילות בשל המינוף הגבוה. אלו הביאו בעבר למקרים של לקיחת סיכון יתר או מעילות. ליקסור אינה מנהלת בעצמה את קרנות הגידור, אלא משתפת פעולה עם מנהלי קרנות בולטים בעולם, בתמיכת המוניטין של סוסייטה ג'נרל.

קרנות הגידור שלה עובדות כך שמנהל הקרן מנהל את האסטרטגיה, בעוד ליקסור מתווה את מדיניות גבולות נטילת הסיכון. הנכסים מופרדים מהמנהל, רשומים על-שם ליקסור ויושבים אצל ברוקר עצמאי. לליקסור יש האפשרות להנזיל את הנכסים על בסיס שבועי, בניגוד לרבעוני או שנתי בקרנות רגילות. "הדבר מאפשר שקיפות, נזילות וביצוע ניהול סיכונים עצמאי. לכן מקרה הונאה כמו של מיידוף פשוט לא יכול לקרות אצלנו. אנו מתווים גבולות גזרה ורמת מינוף, ורואים תמיד את כל נכסי הקרן", אומר ויסייה.

- מהי אג'נדת ההשקעות שלכם?

"מפתח הפעילות שלנו הוא ניהול סיכונים דינמי ואקטיבי, תוך התאמת הפורטפוליו כל הזמן. גם כשהדברים הולכים בסדר, צריך לעמוד על המשמר ולהבין מהו הסיכון שאתה חשוף אליו.

"פיזור רחב מדי אינו נכון, שכן הוא פוגע בתשואות, ומנגד איננו מאמינים שלקיחת סיכון תמיד מתגמלת. 2008 היא דוגמה טובה לכך. לקיחת סיכון, כל סיכון, לא תגמלה כלל. מאחר שיש לנו 'מודיעין' של כ-100 קרנות, אנחנו יכולים לזהות בצורה טובה את כיוון השוק, והנזילות מאפשרת לנו מהירות תגובה. זה היתרון שלנו על משקיעים מוסדיים".

התחזית: הקיץ יהיה תנודתי

ליקסור חיוביים על מצב השווקים בשלוש השנים הקרובות: "אני לא רואה את העולם מתמוטט. ברמת המיקרו, החברות במצב טוב - יש להן הרבה מזומנים. הן ניצלו את התאוששות השווקים כדי לבצע מימון מחדש, ובעיה זו נדחתה לסוף 2014 בערך. בארה"ב, למרות נתוני המאקרו האחרונים, הכלכלה משתפרת, ואנו צופים שהשלב הבא בהתאוששות יגיע כשהצרכן האמריקני יתחיל לצרוך יותר. זה מהותי כאשר 75% מהתמ"ג האמריקני נדחף בידי הצרכנים", אומר ויסייה.

הוא מציין שבליקסור החלו באחרונה להגדיל חשיפה לאסטרטגיית לונג-שורט על מניות ברמה גלובלית: "המניות מתחילות לנוע כעת לפי הנתונים הפונדמנטליים שלהם - מה שלא קרה ב-2009".

באופן כללי, המהלכים בקרנות של ליקסור באחרונה היו לונג על מניות דפנסיביות וטכנולוגיה, ושורט על חברות פיננסים, אנרגיה ותעשייה.

לאחר שהיו דוביים בשנה שעברה על שווקים מתעוררים, בשל רמת מכפילים גבוהה מדי של החברות והידוק מוניטארי של הממשלות שלא תומחר בנכסים, החלו בליקסור להגדיל בהדרגה חשיפה בעיקר לאסיה. זאת מכיוון שהתמחור הפך אטרקטיבי יותר, וגם מדינות מתפתחות החלו לנקוט צעדים מרסני אינפלציה. בליקסור מציינים שבסין קיימות הזדמנויות, ומזהים כרגע גם העדפה של מנהלי קרנות לשווקים כמו אינדונזיה ותאילנד על-פני הודו וקוריאה למשל.

לגבי אפיק האג"ח, ליקסור כמעט שאינם חשופים באופן ישיר למדינות ה-PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד) או לממשלת ארה"ב: "אנו נזהרים מאג"ח באופן כללי. בחצי השנה האחרונה הקטנו חשיפה, מאחר שסביבת הריבית מאוד נמוכה. אנו מחפשים א-סימטריה - שהאפסייד יהיה גבוה יותר מהדאונסייד. כרגע זה לא המצב. מה שיפה בקרנות גידור, הוא שאיננו זקוקים לחשיפה ישירה, ויכולים לנקוט למשל אסטרטגיות לונג-שורט על עקומי התשואות".

- אתם חוששים ממשבר החוב באירופה ומהשפעת המאורעות בעולם הערבי?

"בטווח הקצר כן, כמו גם מסיום ה-QE2 (תוכנית ההרחבה האמריקנית, ט' ב' פ') ומלחצים אינפלציוניים. השווקים אמנם יחלו לעלות להערכתנו לקראת סוף השנה, אך בחודשי הקיץ הקרובים אנו צופים בעיית נזילות שתביא לתנודתיות לא מעטה. אנשים ישבו על הגדר ויחכו שהראות תתבהר. חששות המאקרו והחששות הגיאו-פוליטיים ילחצו הקיץ, ובהתאם הקטנו סיכון. באירופה למשל, אין לנו הרבה חשיפה, אך רואים נקודות כניסה מעניינות, וניכנס בצניחות של השוק. בארה"ב נעדיף כעת קרנות גידור שמשקיעות בחברות לארג'-קאפ דפנסיביות, ולא ניגע בפיננסים או במניות תעשייתיות".

בהתאם לכך ממליץ ויסייה להגדיל את רכיב המזומן בחודשים הקרובים, "מי שחזק בתוך השוק, צריך בהחלט לשקול להפחית חשיפה כדי לא לסבול מהתנודתיות. מי שכבר הפחית, אנו ממליצים לחכות לתיקונים ולקנות בצניחות".

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם