היסטוריה בארה"ב: ניו יורק תאפשר נישואים חד-מיניים

ניו-יורק, השלישית בגודלה בארה"ב מבחינת מספר ההתושבים, מצטרפת לחמש מדינות ולבירה וושינגטון ■ החוק החדש אינו מחייב זוג חד-מיני לגור בניו-יורק לפני הנישואין; לכן ההערכה היא, שהעיר ניו-יורק תיהפך לבירת החתונות החד-מיניות בחצי הכדור המערבי

הסנאט של מדינת ניו-יורק אישר אמש (ליל שבת), בישיבה סוערת ומתוחה, חוק שמתיר נישואים חד-מיניים במדינה. בכך מצטרפת ניו-יורק למסצ'וסטס, קונטיקט, ורמונט, ניו-המפשיר ואייווה, וכן הבירה וושינגטון, שאישרו בחקיקה את זכותם של זוגות חד-מיניים להינשא ולקבל את ברכת המדינה, עם כל הזכויות והחובות שנובעים מכך, לרבות זכויות ירושה, קבלת החלטות על קץ חיים של בן/בת הזוג ומשמורת משותפת לילדים במקרי גירושים.

כל שש המדינות (והבירה וושינגטון), למעט אייווה, נמצאות בחוף המזרחי של ארה"ב (ארבע מהן בניו-אינגלנד) ומותחי ביקורת על נישואים חד-מיניים כבר החלו לומר שהדיכוטומיה הזו מצביעה על הנתק בין החוף המזרחי ה"ליברלי" לבין לב ארה"ב, עם ערכים שמרניים שמקדשים, בין השאר, את טוהר המשפחה.

החוק החדש אינו מחייב זוגות שמבקשים להינשא בניו-יורק לגור במדינה לפני הנישואין. על רקע זה נשמעו אמש הערכות, שהעיר ניו-יורק תיהפך לבירת הנישואין החד-מיניים בחוף המזרחי, אם לא בארה"ב כולה, דבר שעשוי לתת תנופה אדירה לענף כלכלי חדש: תיירות חתונות חד-מיניות. לא רק בתי-מלון ייהנו אלא גם ענפי משנה רבים, מאולמי חתונות ומסעדות ועד חייטים וצלמים. עיר נוספת שצפויה לרשום גיאות כלכלית היא נאייגרה-פולז, יעד מסורתי לזוגות רבים שמבקשים להינשא על רקע המפלים הגדולים.

מושל מדינת ניו-יורק, אנדרו קואומו, היה הרוח החיה שהניעה את קבלת החוק. הוא הפך את נישואי הגאים לנושא מס' 1 באג'נדה שלו ולא היסס להקריב הון פוליטי רב כדי להאיץ את תהליך העברת החוק. הוא מינה אפילו עוזר בכיר שיוביל את המאמצים ויתאם בין ארגוני גאים שהיו מסוכסכים ביניהם. הסנאט של המדינה אישר את החוק ברוב של 33 קולות מול 29. ארבעה סנאטורים רפובליקניים ערקו למחנה הדמוקרטי והצביעו בעד החוק.

רק סנאטור דמוקרטי אחד, כומר, הצביע נגד. לדבריו, "אי אפשר להאמין" שהמפלגה הרפובליקנית, "המפלגה שתמיד הגנה על ערכי המשפחה" איפשרה למעשה את קבלת החוק. זאת, לאחר שראש הסיעה הרפובליקנית, שנהנית מרוב בסנאט, הכריז על חופש הצבעה לחברי סיעתו. הוא טען, שנושא כזה מחייב "הצבעה מצפונית".

"אלוהים, לא אולבני (בירת ניו-יורק), הוא שקבע את הגדרת מוסד הנישואין", אמר הכומר. ארגונים כנסייתיים רבים, כמו גם קואליציית התנועות הימניות שמתקראות "מסיבת התה", ניהלו קמפיין בוטה נגד הצעת החוק והכריזו שינהלו מלחמת חורמה נגד כל מחוקק רפובליקני שיצביע בעד. באחת הכרזות שהניפו מתנגדים במסדרונות הקונגרס של ניו-יורק מוזהרים מחוקקים רפובליקניים: "תצביע בעד החוק ההומואי, ואנחו נדאג לכך שכל אחד יצביע נגדך".

רק לפני שנתיים ספגה תנועת הגאים בניו-יורק מפלה קשה לאחר שהסנאט של המדינה, שהיה אז בשליטת הדמוקרטים, דחה יזמת חקיקה להתרת נישואין חד-מיניים. עכשו התהפך הגלגל ויש ציפיות שההצלחה בניו-יורק, המדינה השלישית בגודלה בארה"ב מבחינת מספר התושבים והמדינה שתמיד מובילה מגמות חדשות, תעניק דחיפה מחודשת ליזמות דומות במדינות אחרות. נוסחת פשרה, שאיפשרה את מעבר החוק בניו-יורק, עשויה לשמש מודל ליזמות הבאות: חוק נפרד, שנותן פטור למוסדות דתיים מחובת ההכרה בנישואין חד-מיניים.

המושל צפוי לחתום על החוק בקרוב והוא ייכנס לתוקף 30 יום לאחר החתימה. בסוף השבוע מתוכנן להיערך בניו-יורק מצעד שבוע הגאווה וסביר להניח שהוא יהיה עליז במיוחד השנה.