חברת שירותים לחולי סרטן הקימה חברת פיתוח תרופות בארץ

צ'מפיונס מארה"ב הקימה את שיא-ביו ותחזיק בה במניות מיעוט לאחר גיוס מתוכנן של 3-4 מ' ד' ■ את החברה בארה"ב הקים חוקר הסרטן פרופ' דיוויד סידרנסקי ואת הספין-אוף ינהל גיא מלחי

חברת Champions Oncology האמריקנית, המפתחת טיפולים מותאמים אישית לסרטן ונסחרת בנאסד"ק (ברשימת הבולטין בורד) לפי שווי שוק של 32 מיליון דולר, מקימה ספין-אוף ישראלי לתחום פיתוח התרופות תחת השם שיא-ביו (C-Bio). כך נודע ל"גלובס".

המהלך הזה הוא חידוש: אף חברת תרופות אמריקנית עדיין לא הקימה בישראל חטיבת פיתוח תרופות באופן עצמאי, מבלי שביצעה רכישה כלשהי. על-פי מתווה עסקת הספין-אוף, צ'מפיונס תחזיק רק במניות מיעוט בחברה-הבת הישראלית, שתגייס בשלב הראשון כ-3-4 מיליון דולר.

צ'מפיונס, שהוקמה על-ידי חוקר הסרטן המוערך פרופ' דיוויד סידרנסקי, החלה את דרכה באספקת שירותי VIP לחולי סרטן. בהמשך, פיתחה יכולות בתחום סיווג סוגי סרטן והתאמת הטיפולים השונים לחולה. על בסיס היכולות הללו היא זיהתה מספר תרופות חדשות, שלהערכתה יש להן פוטנציאל להיות מוצלחות במיוחד בטיפול ממוקד ויעיל בסרטן מסוגים שונים.

את התרופות הללו יפתח הספין-אוף החדש, בראשות גיא מלחי, עד לאחרונה ראש חטיבת הפארמה של צ'מפיונס.

גם בזכות תמיכת המדען

הקשר של צ'מפיונס עם ישראל נובע בין היתר מהציונות של סידרנסקי, שאף מתגורר כרגע בארץ במסגרת שנת שבתון במכון ויצמן. לצ'מפיונס כבר יש פעילות שיווקית בישראל והיא מעסיקה מספר עובדים בסניף ברעננה לצורך שיווק שירותי ה-VIP שלה לחולים.

כמו-כן, צ'מפיונס חתמה על שני חוזים מול חברת טבע. האחד, נחתם ישירות מול טבע לתמיכה בפיתוח התרופות שלה לסרטן; והאחר, בהיקף פוטנציאלי של 27 מיליון דולר, נחתם מול חברת התרופות לסרטן ספלון, רגע לפני שטבע רכשה אותה.

מלחי אומר בראיון ל"גלובס" כי סיבה נוספת לפעילות בישראל היא תמיכה פוטנציאלית של המדען הראשי. "החברה עשויה לנצל מענקי פיתוח של המדען. כמו-כן, ישראל מעניינת לגיוס הון בשל התמיכה הממשלתית בקרנות הון סיכון מקומיות, הן בתחום הביומד והן באופן כללי. גם תוכנית החממות מעניינת. אנחנו פוזלים גם לכיוון של מעורבות בחממה - לא כפרויקט חממה אלא אולי דווקא כזכיינית של חממת ביוטק. אולם המהלך הזה נמצא כרגע בבחינה ראשונית בלבד", אומר מלחי.

לדבריו, "באחרונה הושקעו בחברה 9.4 מיליון דולר בהובלת בטרי ונצ'רס. התמיכה הזו מיועדת להגדלת פעילות הבדיקות האישיות, השירות לחברות פארמה ושירותי ה-VIP. פיתוח תרופות הוא תהליך יקר וממושך יותר ולא בהכרח מתאים למשקיעים החדשים, ולכן אנחנו מקימים את החברה-הבת".

רוב החברות שפעלו במודל של שירות דווקא הוסיפו בשנים האחרונות אלמנטים של פיתוח תרופות, כדי שיהיה להן חלום. אתם הולכים בכיוון ההפוך.

מלחי: "נכון, אך מודל השירות של צ'מפיונס יציב ומבטיח בעיני משקיעיה, והחברה תיהנה גם מעליית ערך משום שיש לה מניות בחברה-הבת. אני מאמין שהערך הגבוה ביותר טמון בפיתוח תרופות".

עכבר מותאם אישית

כדי להבין את הטכנולוגיה של הספין-אוף החדש, יש להבין את הרקע של צ'מפיונס. שירות ה-VIP שלה מתנהל כך: החברה נוטלת מכל חולה דגימה של הגידול שלו ומשתילה אותו בעשרות עכברים. בכך, למעשה, היא מדביקה אותם בסרטן. כל עכבר מקבל פרוטוקול אחר של תרופות, כדי לראות מה הוא שילוב התרופות שצפוי להיות היעיל ביותר לטיפול בגידול המסוים של אותו חולה. זה שדרוג משמעותי של הטיפול הקיים לסרטן, שבו תהליך הניסוי והטעייה נעשה על החולה עצמו.

בעתיד הכוונה היא להפוך את הטיפול לנגיש לכל כיס. כלומר, להיעזר בעכברים לסיווג הסרטן לסוגים רבים ושונים כדי לגלות איזה טיפול מתאים לכל אחד מהם, ולאחר-מכן לפתח בדיקות שיקטלגו כל גידול אצל חולה אנושי לפי הסוג.

החוזים שחתמה צ'מפיונס עם טבע וספלון ועם חברות רבות נוספות, מבוססים אף הם על העכברים עם הגידולים האנושיים. "אנחנו מציעים לחברות לבחון את המוצר שלהן על אוסף העכברים שלנו. זה הרבה יותר טוב מניסוי בחיות שלכולן אותו גידול וגם הרבה יותר קרוב לביצוע ניסוי על חולי סרטן אנושיים".

בנוסף לפעילות שהייתה לה, החברה איתרה באוניברסיטת בריטיש קולומביה תרופה לסרטן שאותה היא מפתחת באופן עצמאי, שתיכנס לשלב הראשון של הניסויים הקליניים ברבעון הרביעי של השנה. זהו המוצר שיוצא לספין-אוף.

"אמרנו לעצמנו שאם הפלטפורמה שלנו יודעת לסרוק תרופות לסרטן ולהצביע על אלה שהן בעלות סיכוי להצלחה, מדוע שלא נעשה סריקה כזו כדי לבחור תרופות ולפתחן בעצמנו", אומר מלחי.

התרופה, אירינופור, מבוססת על טכנולוגיה של עיטוף תרופה קיימת - אירינוטקן - בשכבה של מולקולות שומניות. צ'מפיונס בחנה את האפקטיביות של התרופה על מודל החיות שלה וראתה כי היא יעילה וכי תופעות הלוואי הן מועטות. אם התרופה תצליח, יהיה בזה גם אישוש למודל של צ'מפיונס עצמה.