עו"ד אבנר מנוסביץ יחזיר 800 אלף שקל שקיזז שלא כדין

פסק בורר קבע כי התנהגות מנוסביץ, לשעבר יו"ר ועדת האתיקה בלשכת עוה"ד, גבלה בפלילים

עו"ד אבנר מנוסביץ, לשעבר יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין (ואביה של שופטת בית משפט השלום בתל-אביב חנה פלינר), יחזיר כ-800 אלף שקל אותם קיזז שלא כדין מכספי לקוחותיו, עו"ד אליהוד יערי והמהנדס אברהם שדה - כך קבע אתמול (א') השופט בדימוס פרופ' דן ביין בפסק בוררות שנתן בסכסוך.

במסגרת פסק הבוררות מתח פרופ' ביין ביקורת נוקבת על התנהגותו של עו"ד מנוסביץ, בעיקר לאור התפקידים הבכירים שמילא בעבר בלשכת עורכי הדין.

"התנהגותו של מנוסביץ גבלה בפלילים, ואין להניח שהוא לא היה מודע לחומרת התנהגותו, בין היתר בשים לב לכך ששימש בעבר, בזמנים שונים, יו"ר ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין וגם חבר בית הדין המשמעתי העליון של הלשכה", כתב פרופ' ביין בפסק הבוררות.

בין מנוסביץ, עורך דין ותיק ומבוסס, לבין עו"ד יערי שררו במשך שנים יחסי ידידות, והשניים גם שיתפו פעולה בעסקים בתחום הנדל"ן. מאז 1996 טיפל מנוסביץ בתביעה לפירוק שיתוף בנכס מקרקעין ברחוב שלמה המלך בתל-אביב, שהוגשה נגד יערי ושדה על-ידי שותפיהם בנכס. בנובמבר 1996 ולצורך ביצוע מכירת הנכס ברחוב שלמה המלך, העבירו יערי ושדה לידי מנוסביץ כ-826 אלף שקל, והם הופקדו אצלו בנאמנות.

חלפו מספר שנים, ויערי ושדה גילו כי חשבון הנאמנות שאמור היה מנוסביץ לנהל ולשמור בעבורם התרוקן מהכספים שהפקידו. כאשר פנו למנוסביץ וביקשו לברר לאן נעלמו הכספים, הוא טען כי הכספים נמסרו לידו באופן אישי ונלקחו מהחשבון בגין שכר-טרחה שהיו חייבים לו יערי ושדה.

בעקבות הדברים הגישו יערי ושדה תביעה נגד מנוסביץ לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, וטענו כי מנוסביץ מעל בכספים שהפקידו בידיו בנאמנות. מנגד, מנוסביץ טען כי הכספים קוזזו על-ידו לתשלום שכר-טרחתו והגיש תביעה שכנגד בעניין זה.

בינואר 2010 העביר בית המשפט את הסכסוך ארוך השנים לדיון בפני הבורר, פרופ' ביין.

"פיקדון הוא נכס"

פרופ' ביין התייחס לטענת הקיזוז של מנוסביץ וקבע: "דין הוא שאין עורך דיו זכאי לגבות את שכר-טרחתו על דרך של קיזוז מכספים שנגבו עבור לקוחותיו ללא הסכמה מפורשת. כספי פיקדון בידי עורך דין הם בגדר 'נכס', ואין להתייחס אליהם כ'כספים' הנובעים מיחסים בין חייבים לזכאים, או בין מלווים ללויים ולכן דיני הקיזוז אינם חלים עליהם".

הבורר קבע כי על מנוסביץ להשיב 800 אלף שקל ליערי ולשדה, ובהתחשב ב"חומרת התנהגותו" נקבע גם כי עליו לשלם להם 150 אלף שקל בגין הוצאות ההליכים המשפטיים שניהלו נגדו.

עם זאת, פרופ' ביין קבע כי מנוסביץ לא התרשל בטיפולו המשפטי ביערי ושדה, ולכן קבע כי עליהם לשלם לו שכר-טרחה בסך 77 אלף שקל.

אברהם שדה יוצג בידי עו"ד רון רווה ממשרד צבי אגמון ושות'; עו"ד אליהוד יערי יוצג בעצמו ובידי עו"ד רונן אופלטקה; ועו"ד מנוסביץ ייצג את עצמו.