כמעט סופי: ארה"ב תומכת בלגארד לראשות קרן המטבע

(עדכון) - לאחר שנודע כי ארה"ב תומכת רשמית בשרת האוצר של צרפת, בחירתה כיו"ר קרן המטבע נראית כמעט סופית ■ לגארד נהנית כבר מתמיכת סין, יפן ומדינות אירופה

שרת האוצר של צרפת כריסטין לגארד צפויה להיבחר לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית כבר היום - ולכל המאוחר ביום ה' הקרוב - לאחר פרישתו של היו"ר הקודם דומיניק שטראוס-קאהן, המואשם באונס.

הסבירות כי לגארד תכהן בסופו של דבר כיו"ר קרן המטבע, מתחזק מאד לאחר שנודע כי הממשל האמריקני הביע רשמית את תמיכתו במועמדותה של לגארד לתפקיד - זאת, כאשר ארה"ב מחזיקה ב-17% מכוח ההצבעה של דירקטוריון קרן המטבע. "השרה לגארד מוכשרת ומביאה לתפקיד ולמוסד הפיננסי ניסיון ומנהיגות בזמן קריטי עבור הכלכלה הגלובאלית", אמר שר האוצר טימותי גייתנר היום.

גייתנר הוסיף כי "אנו גם מעודדים מהתמיכה הרחבה לה זוכה לגארד בקרב חברי דירקטוריון קרן המטבע, כולל נציגי השווקים המתעוררים. כמו כן, אני רוצה לשבח את חברי, אוגוסטין קרסטנס, על מועמדותו לתפקיד".

במידה ותיבחר, כפי שצפוי, לגארד תהא האישה הראשונה העומדת בראשות קרן המטבע, מאז 60 שנות קיומה. לגארד התמודדה על התפקיד מול אוגוסטין קרסטנס, נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו, אשר לא הצליח לזכות לתמיכה גורפת מנציגי השווקים המתעוררים בתוך הקרן.

לגארד, בנוסף לתמיכת ארה"ב, נהנית גם מתמיכה רחבה באירופה, ברזיל, יפן וסין. לפיכך, צופים מרבית האנליסטים כי לגארד תיבחר ברוב קולות לתפקיד - זאת מאחר מארה"ב, מדינות אירופה וסין מהוות לבדן רוב בהצבעה על זהות היו"ר.

24 חברי דירקטוריון הקרן המייצגים את עמדותיהם של 187 חברי הקרן, יקוו להגיע להסכמה פה אחד על זהות המועמד עד יום ה' הקרוב. הבחירה בלגארד תעורר ככל הנראה התנגדות טבעית מצד נציגי השווקים המתעוררים, שלא זכו מעולם ליו"ר קרן מטבע מטעמם.

עוד במהלך המירוץ עצמו, הביעו נציגי השווקים המתעוררים - ובראשם קרסטנס - חשש כי בחירתה של לגארד מנציחה את העובדה כי יו"ר קרן המטבע הוא, היסטורית, ממוצא אירופי. בנוסף, טוענים המתנגדים ללגארד כי יו"ר ממוצא אירופי ינקוט במדיניות לא אובייקטיביות בכל הקשור לטיפול במשבר החוב באירופה.