השוק רותח? קצב ההנפקות ברבעון האחרון - בשיא מ-2007

יותר מ-760 חברות הכריזו על כוונותיהן לצאת להנפקה הרבעון ■ היקף ההנפקות: 67 מיליארד דולר ■ מדובר במספר ההנפקות הגבוה ביותר ברבעון - מאז 794 הנפקות בסוף 2007

הבורסות ברחבי העולם נהנות מקצב היציאה להנפקות הגבוה ביותר מאז 2007, בדיוק כאשר משבר החוב ביוון והלחצים האינפלציוניים בסין גררו את השווקים הגלובאליים מטה.

יותר מ-760 חברות, ביניהן גרופון בארה"ב, הכריזו הרבעון על כוונותיהן לצאת להנפקה בהיקף כולל של 67 מיליארד דולר, כך על פי סוכנות "בלומברג". מדובר במספר ההנפקות הגבוה ביותר שחוותה המערכת הפיננסית ברבעון אחד, מאז 794 ההנפקות שבוצעו במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2007.

באירופה - שיא בביטול ודחיית הנפקות מאז 2006

באירופה, למשל, עלה קצב ההנפקות ככל שמתפוגגות החששות מחדלות פירעון יוונית, ברקע תוכנית הצנע המתגבשת במדינה והשמועות על אישורה של תוכנית חילוץ נוספת. מנגד, בסין קצב ההנפקות ירד משמעותית מהשיא אותו חווה ב-2008, עקב עליית האינפלציה החריגה במדינה.

בארה"ב בלבד, עלו מניות החברות שיצאו להנפקה ב-3% לאחר שזו בוצעה, על רקע סימני האטה בכלכלה המקומית המזכירים את תקופת המשבר הכלכלי של 1929. זינוק בערכן של חלק ממניות חברות הטכנולוגיה והאינטרנט לא הקפיץ את שוק ההנפקות כפי שצופה, אפילו לאחר שהרשת החברתית-מקצועית לינקדאין הכפילה את שוויה ביום שלאחר ההנפקה, ויצרנית מנוע החיפוש הרוסית יאנדקס זינקה ב-55% בעצמה.

במערב אירופה קצב ההנפקות הינו הגבוה ביותר מאז 2008, 22 מההנפקות שתוכננו בוטלו או נדחו - הכמות הגדולה ביותר מאז 2006. מתוך 69 ההנפקות שבוצעו בהצלחה השנה באירופה, 36 מהן הובילו את מניות החברות המונפקות להיסחר מתחת למחיר בו תומחרו בעת ההנפקה.

"שוק ההנפקות נעשה מאתגר"

"התנאים בשוק ההנפקות נעשו מאתגרים השנה", אמר ויסוואן רגאבן, אנליסט בג'יי.פי מורגן. "המשקיעים מבינים כי קשה לעשות כסף מהנפקות, והשוק מציג ביצועי חסר".

באסיה, כל 17 החברות שיצאו להנפקה השנה בהיקף כולל של 100 מיליון דולר איבדו מערכן ביחס לתמחור ההתחלתי - פרט ל-5 חברות בלבד.

ובחזרה לארה"ב, נכון ל-21 ביוני הוגשו 109 בקשות להנפקה במחצית הראשונה של השנה - הכמות הגדולה ביותר מאז 2006. בין ההנפקות הבולטות, ניתן למצוא את ספקית הקופונים גרופון אשר מעוניינת לגייס 750 מיליון דולר; יצרנית המשחקים זינגה; ספקית המוזיקה פנדורה; וכן יאנדקס ולינקדאין שאוזכרו זה מכבר.

"באופן כללי, המשקיעים זהירים יותר", אומר ויין וילקבנקס, אנליסט ב-Smith & Thomas. "המשקיעים נעשים בררנים יותר בכל הקשור לכמה הם מוכנים להשקיע - אפילו בחברות טכנולוגיה".

"אם השווקים יגיעו לרמות מחירים מהם המשקיעים ירגישו שניתן לעלות, אני חושב שהעניין בהנפקות יתחדש", אומר כריס וויטמן, אנליסט בדויטשה בנק. "כרגע, אנחנו לא רואים בדיוק את סוג השווקים שמעודדים הנפקות".

לקריאה נוספת:

רוצים להרוויח? צפו להנפקות ב-37 מיליארד ד' בארה"ב

המשקיעים מחוררים את בועת ההיי-טק בוול סטריט, בינתיים

בועה ברשת: החברות מנפיקות 10% מהמניות - וערכן מזנק