הצרות של אגרקסקו: נעה בין פירוק להקפאה

רוב הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח של היצואנית החקלאית בהיקף של 150 מיליון שקל, נגועים בניגודי עניינים

נמשכת הדרמה סביב חברת אגרקסקו. ל"גלובס" נודע כי במצב הדברים הנוכחי, אין לבעלי המניות הגדולים באגרקסקו - מדינת ישראל ומועצת הצמחים - כל כוונה להמשיך להזרים כספים אל תוך החברה. בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי החברה נקלעה לקשיים ואיננה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה.

במשרד האוצר נמצאים כעת בעמדת המתנה ובודקים את ההתפתחויות בחברה, שהיא יצואנית התוצרת החקלאית הגדולה בישראל. במשרד סבורים כי על מנת שהחברה תשרוד ויהיה ניתן לסייע לה, צריכים להתרחש שני תהליכים מקבילים: הראשון, הסדר עם ביהמ"ש שיאפשר לאגרקסקו להפסיק התקשרויות בעלויות גבוהות, לרבות ההתקשרות להחכרת אוניות קירור מידי חברת עופר ספנות תמורת עשרות אלפי דולרים בחודש. התהליך השני הוא פיטורים של 150-200 עובדי החברה, וסגירת נציגויות בחו"ל.

עיקר פעילותה של אגרקסקו הוא במתן שירותי יצוא, שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית, בעיקר לאירופה, באמצעות 130 מרכזי הפצה. הסחורה נרכשת מ-2,200 מגדלים בישראל נמכרת בחו"ל, בקונסיגנציה, תחת שני מותגים: Carmel ו-Alesia.

החברה נקלעה למשבר קשה, ואת 2010 היא סיימה בהפסד כבד של 33 מיליון אירו, שיצר גירעון של 13 מיליון אירו בהון העצמי. ההפסדים הכבדים הובילו את רואי החשבון להוסיף הערת "עסק חי" לדוחות החברה כשיתרת החוב הפיננסי של אגרקסקו עומדת על 83 מיליון אירו.

המוסדיים בבעיה

בסוף השבוע פנתה הנהלת אגרקסקו למחזיקי האג"ח המוסדיים בהצעה להסדר חוב הכולל המרת כשליש מהסדרה לכ-10% ממניותיה, פרישת יתרת החוב לטווח ארוך והפחתת הריבית בגינו ל-4% (במקום 8.15% כיום). בתמורה, תזרים המדינה לחברה הון, ותבצע תשלום חלקי למחזיקי האג"ח במזומן. אגרקסקו הנפיקה ב-2007 אג"ח למוסדיים שיתרת החוב בגינן הוא כ-150 מיליון שקל. החודש הורידה מידרוג את דירוג האג"ח בשבע דרגות מ-A3 לדירוג ספקולטיבי של B1 עם אופק שלילי.

עד כה לא הצליחו מחזיקי האג"ח למנות נציגות שתנהל מו"מ להסדר חוב מול הנהלת החברה, והם נמנעים מלהתנדב להיות חברים בה. הסיבה לכך היא חשש מניגוד עניינים: הבעלים של פסגות, מחזיק האג"ח הגדול ביותר, היא קרן אייפקס ששולטת בתנובה שמחזיקה ב-11% מאגרקסקו. מנגד, גם אקסלנס וכלל ביטוח, סובלים מניגוד עניינים משום שהם קשורים לחברות החזקה בעלות מניות בחברת מהדרין המתחרה. "עמיתים", גוף מוסדי נוסף שמחזיק באג"ח אגרקסקו, הוא גוף ממשלתי והרי המדינה שולטת באגרקסקו. ככל הנראה, עוה"ד אברמי וול ויורם בונן ממשרד פישר-בכר-חן יבחרו בסופו של דבר לייצג את מחזיקי האג"ח.

במשרד האוצר מעריכים שרק אם יתבצע תהליך אמיתי של התייעלות שיכלול את שני המהלכים שהוזכרו, יש סיכוי להבריא את החברה - אחרת המדינה צפויה לתת לה להיסגר. באגרקסקו 550 עובדים, מתוכם 380 בישראל ומרביתם הפגינו מספר פעמים בימים האחרונים. אל העוסדים הצטרפו ראשי ההסתדרות שדורשים משר האוצר לסייע לאלתר, לאור סכנת הפירוק אליה נקלעה החברה.

"פירוק גרוע לכולם"

ל"גלובס" נודע כי שר האוצר, יובל שטייניץ, נועד בימים האחרונים עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, ושמע מהשניים כי סיוע כספי לאגרקסקו צריך להגיע לדעתם מכל בעלי המניות בחברה, ובוודאי מהמדינה שמחזיקה באופן ישיר ב-30.3% מהמניות (ושולטת בדירקטוריון אגרקסקו), לצד החזקה של 55.3% נוספים דרך מועצת הצמחים, שהיא גוף סטטוטורי.

"אנו מודעים לצורך להבריא את החברה ולכן נשתף פעולה יחד עם הוועד עם כל פעולה שתידרש בעניין, אבל כולם צריכים לקחת חלק בהבראה וזה כולל גם את המדינה כבעלת מניות", אמר היום (ג') ל"גלובס" ניסנקורן. "לא יכול להיות שהכל ייפול על העובדים".

בהסתדרות מכירים את התוכנית לפטר כ-150 עובדי החברה בארץ ובחו"ל, ועיקר המאמצים של הארגון הם למנוע הליכה לפירוק ולשפר במעט את תנאי הפרישה של העובדים הוותיקים, שיתקשו למצוא עבודה בעתיד. פירוק, מסבירים בארגון, הוא הפתרון הגרוע ביותר לא רק לעובדים, אלא גם למחזיקי האג"ח "שלא יראו שקל במקרה כזה", לדברי אחד הגורמים.

בהסתדרות מבינים כי אין מנוס מהקפאת הליכים, שתביא להבראת החברה או למכירתה. נפילה של אגרקסקו, אומרים שם, תפגע קשות בחקלאים הרבים שתלויים בחברה, לאור העובדה כי אגרקסקו ביצעה עבורם את כל מלאכת השיווק והיצוא לחו"ל. אמנם קיימות כיום בשוק חברות נוספות, אולם בארגון סבורים כי ייקח זמן עד שהן יכנסו לנעליה של אגרקסקו.