מיידוף: "אני מופתע שלא דנו אותי לסקילה באבנים בכיכר העיר"

השופט דני צ'ין: מדוע דנתי את מיידוף ל-150 שנות מאסר? "חשבתי ש-20 או 25 שנות מאסר זה מעט מדי" ■ "ניו-יורק טיימס" חושף את ההתלבטויות מאחורי הקלעים על חומרת גזר הדין

‎‎‏"תסביר לי מי עוד קיבל עונש כזה. כלומר, רוצח סדרתי נדון לעונש מוות, וזה למעשה מה שאני קיבלתי" - כך אמר לעיתון "ניו-יורק טיימס" ברנרד מיידוף - אולי העבריין הפיננסי הידוע ביותר בהיסטוריה, שנדון ל-150 שנות מאסר על שחמס במירמה מאות מיליוני דולרים ממשקיעים גדולים וקטנים - בתגובה פומבית ראשונה על גזר דינו. "אני מופתע שהשופט צ'ין לא הציע לסקול אותי באבנים בכיכר העיר", הוסיף מיידוף.

‏השופט דני צ'ין, שגזר את דינו של מיידוף, גילה בראיון ל"טיימס", כי במהלך המשפט קיבל מכתב מפרקליטו של מיידוף, איירה לי סורקין, ובו המלצות לגבי עונשו של מיידוף ונימוקים להקלה בגזר הדין. הפרקליט הביא נתונים אקטואריים שמראים כי מיידוף, אז בן 71, צפוי לחיות עוד 13 שנה. הוא ביקש אפוא מהשופט לגזור על מרשו 12 שנות מאסר, כדי שלמיידוף תיוותר שנת חיים אחת כאדם חופשי. הוא העלה גם המלצה נוספת: 15 עד 20 שנה.

‏הנימוקים לקולא, לפי מכתב הפרקליט: מיידוף התוודה לפני בניו מתוך ידיעה שהם יסגירו אותו; הוא קיבל "אחריות מלאה" לפשעיו; והשקיע מאמצים לסייע בהשבת הכספים הגזולים.‏

השופט אמר כי הוא מבין מה הייתה מטרתו של סורקין, וכי זה טיעון הוגן לבקש עונש שיותיר תקווה בחייו של אסיר, אך הוא מחק במהרה את האפשרות להסתפק ב-12 שנות מאסר. הוא התחבט קצת יותר לגבי עונש מאסר בן 20 עד 25 שנה, אך בסופו של דבר הגיע למסקנה שגם זה "יהיה עונש קל הרבה יותר מדי".

‏‏"בסופו של דבר, זה פשוט לא הגיע לו", אמר השופט. "היתרונות של עונש שיעניק לו תקווה בכלא התגמדו מול השיקולים האחרים".

העונש שצ'ין גזר, לאחר ההתחבטויות, היה העונש הכבד ביותר שנגזר אי-פעם על עבריין צווארון לבן בארה"ב. בסופו של דבר הוא החליט שעונש של 150 שנה ישלח מסר ברור וחזק. הוא סבר כי "התנהגותו של מיידוף הייתה כל-כך מבישה... עד שהיה עליי לעשות כל שביכולתי כדי להעניש אותו". הוא גם חשב שעונש כזה יסייע לקורבנות מיידוף להשתקם מבחינה נפשית.

‏צ'ין סיפר כי חשב על התנהגותו של מיידוף, ו-3 מילים עלו בתודעתו: "רשעות יוצאת דופן". מילים אלה נכללו בגזר הדין. ‏‎‎