יאללה, מי עובר אתי לרשת של גוגל?

מסבירים לי שאני שולחת מיילים מיושנים, שכללי הקשר ישתנו מקצה אל קצה, ועכשיו זה

לאחר שנת שמועות וניחושים, הטילה אתמול (ג') גוגל את הפצצה החברתית שלה - Google +1, האמורה להציע אלטרנטיבה למפלצת החברתית של מארק צוקרברג, פייסבוק.

מה הוא המרכיב הסודי שבגינו שמרה גוגל בסודיות כה אדוקה את הפרויקט? נכון לעכשיו, לא ברור. נדמה כי מדובר במתכון חסר יצירתיות - כזה שמעתיקים מספר הבישול שנמצא ברשימת רבי-המכר, מבלי לנסות ולהוסיף לו טאץ' אישי.

את עיקר תשומת-הלב מושך הפיצ'ר Circles, שיאפשר למשתמשים לשתף מידע אישי שלהם עם מעגלים חברתיים מובחנים, ולא על בסיס הגרף החברתי הכללי. אין ספק כי מדובר בפיצ'ר הכרחי - כמות העדכונים שהיינו מעלים לפייסבוק, לולא היינו חוששים שהבוס או האקס שלנו עלול לגלות אותם, גדולה בהרבה מזו שאנחנו מעלים בפועל.

בפייסבוק זה לא תפס

אבל בשביל ליהנות ממש מיכולות שכאלה, אנחנו צריכים שכל המעגל החברתי שלנו ינהר אחרינו לרשת החדשה של גוגל. אליה וקוץ בה - לא מדובר בצעד פשוט שיותנע על גבי הוויראליות.

קשה לי לדמיין את חברי הילדות שלי, שבחלקם נכנסים רק פעם בשבוע לפייסבוק בשביל לבדוק מה חדש, נמסים מכושר השכנוע שלי וממהרים לערוק אחריי. גם לא חלק מהקולגות שלי ב"גלובס", שמתחזקים פרופיל בפייסבוק רק כי צריך. לך שכנע אותם להשקיע זמן בכלי ניסיוני חדש, שה"קילר אפליקיישן" שלו לא ברור בדיוק.

יתרה מכך, פייסבוק כבר מציעה מזה זמן רב פיצ'ר דומה - Facebook Groups, שלא זוכה משום מה לפופולריות כה גבוהה. אם בפייסבוק זה לא תפס, מה הסיכוי שזה יקרה בפלטפורמה חדשה שבה רשימת החברים מתבססת (נכון לעכשיו) רק על רשימת אנשי הקשר שלנו ב-Gmail?

גם שיטת ההזמנות הארכאית של גוגל, שעל בסיסה השיקה מוצרים שאמורים לעורר באזז אמיתי, איבדה כבר מזמן את ה'שיק' שלה.

אשקר אם אצהיר שאיני מצפה בקוצר-רוח להתנסות בכלי החדש של גוגל, אבל ענקית החיפוש מסרבת להפנים שהחוקים השתנו ושהכוח נמצא בידי הגולשים.

גוגל צריכה לרדוף אחרינו, לא אנחנו אחריה. בלעדינו, אף מוצר לא יתרומם, ואת זה מבינות היטב הגיבורות הנוכחיות של השעה - פייסבוק וטוויטר.

תתמקדו במה שאתן טובות בו

איני מספידה את גוגל. לצד פיצ'רים מוצלחים נוספים כגון יכולות העלאת תכנים מהירה יותר, התממשקות מוצלחת למכשירי האנדרואיד ויכולות צ'ט מרובה משתתפים, גוגל הציגה גם את Sparks - מנוע המלצות תוכן שלומד את המשתמש ומציע לו תוכן רלוונטי ופלטפורמה לשיתוף, ומכאן באמת עשוי לבוא הניצוץ החסר.

אין שני לאלגוריתם החכם שבמנוע החיפוש של גוגל ולמידע הרב שהיא אוגרת עלינו, וכל פיצ'ר שנשען על כך מתחיל מנקודת זינוק טובה יותר.

אין ספק כי התחרות החריפה בין החברות מעשירה את הרשת ואת הגולשים, את מאות אלפי הסטארט-אפים שמחפשים אחר פלטפורמות חדשות להתממשקות. אבל אני כבר קצת מסוחררת, שלא לומר עייפה, מההכרזות החוזרות ונשנות של ענקיות האינטרנט.

כל אחת בדרכה מנסה לשכנע אותי שהאופן שבו אני כותבת מיילים הוא מיושן (פייסבוק וההכרזה על המייל), שדרכי התקשורת שאני מכירה היום הולכים להשתנות לחלוטין (גוגל ווייב), ושהשיתוף החברתי שאני כה מחבבת הוא למעשה מסורבל (ההכרזה הנוכחית של גוגל).

אז יודעים מה? אני עוד לא השתכנעתי, ולחברות הענקיות האלה נותר לי רק לומר: תעזבו אותנו בשקט ממלחמות האגו, היוקרה והכוח שמתנהלות על גבינו, ותתמקדו במה שאתן טובות בו - השקת מוצרים עם צורך וחידוש אמיתי, שממנפים היטב את הניצוץ הייחודי שלכם.

אם תעשו את זה, אנחנו נעשה 'אטנדינג' בוודאות. בפייסבוק כמובן.