ח"כים: 19 אלף שקל לא מספיקים ללשכה מחוץ לכנסת

בנוסף, מוחים על כך שנגבה מהם מס על לינה במלון בירושלים ■ יו"ר הוועדה לקביעת תנאי הח"כים, מאיר שטרית: שכר החכי"ם נמוך בהשוואה למנכלים בשירות הפרטי והציבורי

בעוד מחאת הקוטג' בשיאה מתלוננים חברי הכנסת על תנאיהם: יו"ר צוות חברי הכנסת הבוחן את תנאי עבודת חברי הכנסת, ח"כ מאיר שטרית, כינס הבוקר את הוועדה שבראשותו לישיבת פתיחה.

בפתח הדיון אמר שטרית כי לטעמו שכר הח"כים נמוך בהשוואה לזה שזוכים לו מנכ"לים בשירות הפרטי והציבורי. "אני יזמתי את החוק האוסר על חבר כנסת לעסוק בעבודה נוספת, על מנת שראשו ורובו יהיה מונח אך ורק בעבודה הפרלמנטארית. בעבר היו חכי"ם שייצגו אינטרסים זרים והשתמשו בכהונתם כמנוף לעיסוקים נוספים תוך ניגוד עניינים חמור. כפיצוי על כך, הועלה שכרם בכ-33% ואני סבור שעדיין יש מקום לשיפור השכר".

עם זאת, הבהיר שטרית כי הוועדה בראשותו לא תדון בשכר ובתנאי הפנסיה של חברי הכנסת, והנושא יישאר תחת המנדט של ועדת גרונאו. הנושאים שיעמדו לפתחה של הוועדה יהיו תקציב הקשר עם הבוחר, לשכות פרלמנטאריות, צוות ושכר עוזרי חברי כנסת, ומימון לינה לחברי כנסת בירושלים בימי עבודת המשכן.

במהלך הישיבה הביע שטרית תמיהה מדוע גובה תקציב הקשר עם הבוחר העומד על 68 אלף שקל אינו גבוה יותר ואמר כי בעבר התקציב היה כפול וכי הוא תוהה מדוע התקציב קטן בחצי.

באשר ללשכות הפרלמנטאריות שרשאים חברי הכנסת לשכור מחוץ לכנסת בעלות של עד 19 אלף שקל בשנה, אמר יו"ר הוועדה כי "בסכום הנמוך שהכנסת מקציבה לא ניתן לשכור משרד הולם. התקציב הנמוך מביא לכך שח"כים מקבלים הנחות מפליגות בשכירת משרדי יוקרה, הנחה העלולה להביא לניגוד עניינים חמור", הסביר.

שטרית אף מתח ביקורת על כך שחברי הכנסת שנשארים ללון במלון בירושלים, נאלצים לשלם על כך מס. "ח"כ צריך להגיע לעבודה ביום שני בבוקר ולסיים את עבודתו, ביום רביעי בלילה ללא טרדות היכן הוא לן ומי לוקח אותו. צריך להחזיר את הימים בהם חברי כנסת היו מקיימים דיונים מקצועיים בשעות הערב בבתי המלון בהם הם לנו", אמר שטרית.

באשר לסוגיית שכר העוזרים הפרלמנטאריים סבור שטרית כי "ראוי להעניק לח"כ תקציב שיהיה ניתן לחלוקה כראות עיניו, וכך הוא יוכל להעלות את רמת העוזרים ו/או להעסיק יותר עוזרים בחלקיות משרה לפי צרכיו", אמר שטרית. לדבריו, "סנאטור בארה"ב מעסיק צוות של 18 יועצים. אם הוא מכהן כיו"ר ועדה, הצוות גדל ל 44 אנשי צוות. חייבים לספק לחברי הכנסת עוזרים ויועצים מוכשרים בתנאים הטובים ביותר, ע"מ שלא נהיה תלויים בגורמים זרים".

דיוני הוועדה הבאים, שיתקיימו אחת לשבוע, יהיו פתוחים לתקשורת. הוועדה צפויה להגיש את מסקנותיה עד חודש דצמבר. מנכ"ל הכנסת, דן לנדאו, אף הציע לפתוח פורום לדיונים בנושא באתר האינטרנט של הכנסת.