נשיאת העליון ביניש קיבלה פחות מ-5% מהבקשות לפסול שופט

מחקר: מספטמבר 2006 ועד מאי 2011 הוגשו לביניש 462 ערעורים על החלטות פסלות של מותבים בבתי משפט השלום או המחוזיים - ורק ב-22 מקרים מתוכם היא נעתרה לערעור

הגשת ערעור לנשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, על החלטתו של שופט שלא לפסול את עצמו, היא קרוב לוודאי ברכה לבטלה: בתקופת כהונתה של ביניש כנשיאת העליון, משנת 2006, התקבלו פחות מ-5% מהערעורים שהוגשו על החלטות של ערכאות שיפוטיות נמוכות בנושא פסלות השופט או ההרכב - כך עולה מנתוני מחקר ייחודי שנעשה בעבור "גלובס" על-ידי הפורטל המשפטי "נבו".

לפי הנתונים, החל מספטמבר 2006 ועד מאי 2011 הוגשו לנשיאת בית המשפט העליון 462 ערעורים על החלטות פסלות של מותבים בבתי משפט השלום או המחוזיים. רק ב-22 מקרים נעתרה ביניש לערעור והורתה על פסילת השופט או הרכב השופטים, בניגוד להחלטתם המקורית, לעומת 428 מקרים שבהם הערעור נדחה.

לפי נתונים אלה, ערעור על החלטת מותב שלא לפסול את עצמו מתקבל רק ב-4.7% מהמקרים.

ב-12 מקרים נוספים המערערים חזרו בהם מהערעור בשל המלצת השופטים, או שנקבע כי אין טעם בהגשת הערעור בשלב זה של ההליך המשפטי. כ-20 מקרים אחרים לאורך הקדנציה של ביניש סווגו כבקשות להעברת מקום הדיון, ולא כערעורי פסלות.

נתונים אלה מצביעים על כך שהסיכוי האמיתי להתקבלות ערעור פסלות, בתקופתה של ביניש, נמוכים עוד יותר.

במקרה אחד ערעור הפסלות דווקא התקבל - אלא שהיה זה ערעור שהגישה הפרקליטות על החלטתה של השופט זיוה הדסי-הרמן לפסול את עצמה. ביניש קיבלה את הערעור והורתה לשופטת לדון בתיק בכל זאת.

מדובר בתיק שבו הכריעה ביניש ביולי 2008, לאחר שהדסי-הרמן החליטה לפסול את עצמה מלדון בתיק פלילי על רקע טענות לקשרי היכרות עקיפים בינה לבין הנאשם בתיק, לאור העובדה שבעלה של השופטת מנהל חנות הנמצאת בסמוך לחנותו של הנאשם. בקשת הפסלות הוגשה לה לאחר שהנאשם הורשע ונשמעו הטיעונים לעונש, ולפני שנגזר דינו.

ביניש קיבלה את טענת הפרקליטות כי היכרות שטחית ועקיפה כגון זו שבמקרה הנוכחי אינה מקימה עילה לפסול את השופטת, או את הכרעת הדין שנתנה. היא הורתה שלא לפסול בדיעבד את הכרעת הדין, אך קיבלה את בקשתה של השופטת הדסי-הרמן להימנע מלגזור את דינו של הנאשם, ומשימה זו הועברה לשופט אחר (ע"פ 2894/08).

הלכה מצמצמת

ניתוח 22 המקרים שבהם התקבל ערעור הפסלות, לפי תקופות, מגלה כי בשנת 2011 הכריעה ביניש כך ב-3 תיקים; בשנת 2010 קיבלה ביניש את הערעורים ב-6 תיקים; ב-2009 הערעור התקבל ב-2 תיקים; ב-2008 ב-5 תיקים; ב-2007 ב-6 תיקים; ובחודשי נשיאותה הראשונים מספטמבר 2006 ועד תום אותה שנה לא התקבל ולו ערעור פסלות אחד.

אלא שכאמור, הרוב המוחלט של המקרים שהובאו בפני נשיאת העליון, המהווה את ערכאת הערעור הישירה על החלטות בשאלות של פסלות שופטים בכל ערכאה שהיא, הסתיימו בדחיית הערעור ובהותרת המותב השיפוטי על כנו, על אף הטענות נגדו.

בשל היעדר נתונים ממוחשבים מספקים באשר לתקופות קודמות בבית המשפט העליון, לרבות קדנציות הנשיאות של השופטים מאיר שמגר ואהרן ברק, לא ניתן להשוות את שיעור ערעורי הפסלות שהתקבלו אצל ביניש לשיעור ערעורי הפסלות שהיה נהוג אצל נשיאים אחרים.

ואולם, בבית המשפט העליון התגבשה פסיקה מקיפה בשאלה אימתי תחול חובה על שופט או הרכב שופטים לפסול עצמו מלשבת בתיק מסוים. ההלכה המשפטית היא מצמצמת במיוחד, ולפיה רק במקרים חמורים ויוצאי דופן יהיה שופט מנוע מלשפוט בתיק בשל ניגוד עניינים או גיבוש דעה מוקדמת. זאת, במטרה למנוע מצדדים להליכים משפטיים לנסות את מזלם ולבקש ממותבים שיפוטיים לפסול את עצמם, כל אימת שהם סוברים כי השופט נוטה לפסוק לרעתם.

"צעד חריג"

מהנהלת בתי המשפט, אגב, נמסרו נתונים שונים בתכלית. השוני בין הנתונים נובע, ככל הנראה, מכך שנתוני בית המשפט העליון כוללים גם החלטות פסלות שהוכרעו על-ידי שופטים אחרים בעליון, ולא רק על-ידי ביניש עצמה.

לפי נתוני המערכת המחשובית של בית המשפט העליון, בתקופת נשיאותה של ביניש הוגשו 781 ערעורים בנושא פסלות שופט, ומתוכם התקבלו 36 ערעורים - שיעור של 4.6%. עוד נמסר מהנהלת בתי המשפט כי מתוך סך 781 ערעורי הפסלות שהוגשו, נמחקו 153 תיקים לפני שניתן פסק דין, ואלה מהווים כ-19.5% מסך הערעורים שהוגשו.

דוברת בתי המשפט מסרה בתגובה כי "שיעור קבלת ערעורי פסלות שופט אכן אינו גבוה, אך שיעור זה הוא תוצאה מתבקשת מהתפישה ולפיה חובתו של השופט לשבת בדין, ומכך שפסילת שופט הינה צעד חריג הננקט רק כשהוכח חשש ממשי אובייקטיבי למשוא-פנים.

"עיון בפסקי הדין מלמד כי כל תיק נבחן לגופו בהתאם לטענות המועלות בו ולמכלול הנסיבות הרלוונטיות. תהא ההחלטה אשר תהא, בכל ערעור פסלות, ובכלל זאת במקרים שבהם הערעור נדחה, ניתן פסק דין מפורט ומנומק המצביע על הסיבות להכרעה".

* 462 ערעורים הוגשו על החלטות פסלות של שופט או הרכב שופטים בבתי משפט השלום או המחוזיים מספטמבר 2006 עד מאי 2011.

* ב-22 מקרים נעתרה ביניש לערעור והורתה על פסילת השופט או הרכב השופטים, לפי הפירוט הבא: 6 ב-2007; 5 ב-2008; 2 ב-2009; 6 ב-2010; 3 ב-2011.