ההכנסות ממסי רכב ב-2010 - 30 מיליארד שקל

דוח של יחידת המחקר של הכנסת מדגיש שוב את יוקר המחיה בישראל ■ הדוח לא כולל הכנסות משווי שימוש, שנאמדות בכמה מיליארדי שקלים נוספים ■ הערכות בענף הרכב: הנתונים עשויים להביא להגדלת הלחץ על ישראל ב-OECD להקטין את נטל המס הישיר על כלי רכב

ההכנסה השנתית של המדינה ממיסוי על כלי רכב, באופן יחסי לכמות כלי הרכב, גבוהה דרמטית מאשר במערב אירופה. כך עולה ממחקר של יחידת המחקר הכלכלית של הכנסת. מהנתונים עולה כי סך ההכנסה השנתי מכלי רכב בישראל גבוה לעומת הממוצע באירופה - 46.6%.

ההכנסה השנתית ממיסוי על מרכיב ההוצאה הקבועה - בעיקר הכנסות ממס קנייה - גבוהות בישראל בשיעור של כ-46.1% לעומת אירופה. ההכנסה השנתית ממיסוי על מרכיב ההוצאה המשתנה, בעיקר מיסוי דלק, גבוה בישראל בשיעור של כ-47%.

המחקר מציין כי רמת המיסוי על בלו על דלק בישראל דומה לרמה הממוצעת באירופה, אולם בישראל יש נסיעה שנתית גבוהה יותר משמעותית מהממוצע באירופה, בעיקר בשל שימוש ניכר ברכבים צמודים, שבהם המעסיק משלם עבור הוצאות הדלק והעלות השולית של הנהג היא אפס, ובגלל היעדר תחבורה ציבורית מפותחת בישראל.

על פי נתוני המחקר, ב-2010 הסתכמו הכנסות המדינה ממיסוי על רכב בישראל ביותר מ-30 מיליארד שקל, כולל מיסוי ודלק ומע"מ, אבל לא כולל הכנסות משווי שימוש, שנאמדות בכמה מיליארדי שקלים נוספים.

המחקר בוחן מספר מודלים למיסוי חלופי, שיתבסס על היקף הנסועה בפועל ויעביר את משקל ההכנסות ממסים קבועים - דוגמת מס קנייה ומכס - למסים משתנים, שמוטלים בהתאם לכמות ולמועדי הנסיעה בפועל.

המחקר מעריך כי בשלב הראשון ייערך פיילוט שתפקידו לבחון את הישימות הטכנית של המס. המחקר מציין בין השאר כי אחת ההשלכות של הטלת מס נסועה היא תשלום מס בעתיד גם על-ידי כלי רכב חשמליים (בגין נסיעה בתנאי גודש), שאינם רוכשים דלק ועל כן אינם משלמים בלו על דלק לתחבורה.

הצידוק הכלכלי לשינוי הוא שלכל כלי רכב השפעה חיצונית שלילית לא רק בגין שימוש בדלק, אלא גם בגין נסיעה בתנאי גודש.

בענף הרכב מעריכים כי הנתונים, שמציג מחקר הכנסת, עשויים להביא להגדלת הלחץ על ישראל ב-OECD להקטין את נטל המס הישיר על כלי רכב.

22
 22