לנדאו לשותפות לוויתן: הפקידו 30 מ' ד' ערבות

משרד התשתיות חייב את נובל אנרג'י ושותפותיה לקידוח "לוויתן 3" להפקיד ערבות כספית השותפות לא קיבלו היתר לנטוש מראש את לוויתן ■ ייתכן שיידרשו להביא אסדת קידוח נוספת לצורך נטישה מיידית

משרד התשתיות חייב את נובל אנרג'י ושותפותיה לקידוח "לוויתן 3" להפקיד ערבות כספית בסך 30 מיליון דולר עד סוף החודש, כתנאי לקבלת האישור להתחיל בקידוח. כמו כן הודיע המשרד לשותפות כי ייתכן שייאלצו להביא אסדת קידוח נוספת, על מנת לבצע נטישה מיידית של אתר קידוח "לוויתן 2". בכך נדחתה בקשת השותפות מהמשרד כי יוכלו לדחות מראש נטישת קידוח "לוויתן 2" (הליך המחייב הבאת אסדת קידוח - ע'ב') רק לאחר שיסתיים קידוח "לוויתן 3". הזכויות בלוויתן מוחזקות בידי נובל אנרג'י (39.666%), דלק קידוחים (22.25%), אבנר (22.25%) ורציו ים (15%).

קידוח "לוויתן 3" החל לפני כשבוע במרחק של קילומטר מקידוח "לוויתן 2" שננטש. הקידוח נועד לאפשר להעריך במדויק את גודלו של מאגר הגז שהתגלה ב"לוויתן" בסוף 2010. קידוח "לוויתן 2" הופסק בתחילת מאי בשל חדירת מים לפיר הקידוח. את שני הקידוחים מבצעת אסדת הקידוח פרייד של חברת נורת' אמריקה, שעלות החכרתה הכוללת נאמדת בחצי מיליון דולר ליום לערך. בעקבות התקלה ב"לוויתן 2" נמסר ל"גלובס" ממשרד התשתיות כי "היה מזל גדול שמה שדלף לפיר הקידוח היו מים ולא גז או נפט שהיו יכולים לגרום לאסון אקולוגי כבד". לצורך קבלת האישור ל"לוויתן 3" נדרשו השותפות להגיש לממונה על יחידת הנפט במשרד התשתיות, דוח מפורט על נסיבות הדליפה ועל הצעדים שננקטו כדי למנוע את הישנותה של התקלה.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת האישורים שדרש המשרד באמצעות היועצת המשפטית, עו"ד דרורה ליפשיץ, הוכפלה הערבות הכספית שמקובל להפקיד בקידוח מסוג זה מ-15 ל-30 מיליון דולר והוארכה תקופת הערבות מ-5 חודשים לשנה. השותפים גם נדרשו להתחייב להיענות להוראות הממונה - ולא רק השותף המפעיל (נובל במקרה זה - ע'ב'). לשותפות ניתן דד-ליין לסוף החודש לבצע את ההוראות ולא - תחולט הערבות הנוכחית בסך 15 מיליון דולר. עוד נקודה משמעותית בהוראות הממונה קובעת שהליך הנטישה של "לוויתן 2" יסתיים מוקדם ככל הניתן, בהתאם לחוו"ד המקצועיות של יחידת הנפט במשרד התשתיות. משמעות הוראה זו היא כי ייתכן שהשותפות ייאלצו להביא אסדת קידוח נוספת לביצוע הנטישה - אם הנטישה תתחייב עוד לפני סיום קידוח לוויתן 3. השותפות בלוויתן ביקשו שהליך הנטישה של "לוויתן 2" לא יתבצע לפני סיום קידוח לוויתן 3 - כך שיוכלו להשתמש באותה אסדה.