מנכ"ל אגרקסקו: "אני מרגיש שאני הולך למות"

תירוש, מי שכיהן עד נובמבר האחרון כמנכ"ל אגרקסקו, בראיון בלעדי ל"גלובס": "אגרקסקו היא חברה מפוארת, אני בהרגשה איומה" ■ עו"ד מרים רוזנטל, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א, שכיהנה במשך 6 שנים כדירקטורית באגרקסקו: "צריך לעשות הכול כדי להציל את החברה"

"אני בהרגשה איומה ויכול רק לאחל לבונדי ואיצ'ה שיצליחו לשמור על החברה. אני מרגיש שאני הולך למות - אגרקסקו היא חברה מפוארת שהובילה את היצוא החקלאי במשך 55 שנה". במילים נרגשות אלה שאמר ל"גלובס", תיאר היום (ה') שלמה תירוש, מנכ"ל אגרקסקו במשך 16 שנה, את תחושותיו.

תירוש כיהן בתפקידו עד נובמבר 2010, ובונדי ואיצ'ה שמוזכרים על-ידו הם מנכ"ל החברה, דוד בונדי, והיו"ר, יצחק (איצ'ה) לידור, שמונה לתפקיד באפריל השנה.

תירוש, 67, גר במושב מסלול בנגב. לאחר שביסס פעילות פרטית של גידול פרחים ויצואם, שימש כמזכיר הארצי של איגוד מגדלי הפרחים, מנהל אגף הפרחים באגרקסקו, מנכ"ל מועצת הפרחים, וכאמור, מנכ"ל אגרקסקו, במשך 16 שנה. כיום משמש תירוש כיו"ר יישובי חבל מעון, גוף המאגד 14 קיבוצים בדרום המייצאים תוצרת חקלאית, והוא גם מנהל ביחד עם אחיו מטע לימונים מהגדולים בארץ.

תירוש מסרב להתייחס כיום למידת אחריותו למצבה של אגרקסקו. בראיון שהעניק ל"גלובס" לפני מספר חודשים - לפני שנודע דבר המשבר בחברה - הוא אף העניק מספר המלצות למנכ"לות מוצלחת: "תהיה אתה, קבל החלטות מהר, היצמד לתוכנית, קודם מעשים אחר כך תדמית ואמון אישי".

"תפיסה לא רלוונטית"

התייחסות מעניינת נוספת למצבה הקטסטרופלי של החברה, מגיעה היום מעו"ד מרים רוזנטל, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א, שכיהנה במשך שש שנים כדירקטורית באגרקסקו. "צריך לעשות הכול כדי להציל את החברה וכמה שיותר מהר", אמרה היום עו"ד רוזנטל ל"גלובס". "יש לאגרקסקו ידע ומוניטין יוצאים מן הכלל, זאת לא חברה שצריכה להיעלם, יש אפילו מוצרים שהיא היחידה שמשווקת".

רוזנטל מסכימה שאין ברירה, והחברה אכן צריכה להתייעל ולהיפרד מחלק מ-550 העובדים שהיא מעסיקה בישראל ובחו"ל. "זה ענף מאוד מסוכן", היא מסבירה, "יש דברים שאתה לא יכול לצפות כמו למשל פגעי מזג אוויר, משברים כלכלים או שינוי במחירי תובלה. בשנת 2008 פגעה קרה קיצונית ביבולים בכל הארץ והסבה נזק אדיר. אחר כך פרץ המשבר הכלכלי באירופה, ואז יכולת השיווק נפגעה כי לא היו קונים". באשר להנהלת החברה, רוזנטל נמנעת מלהביע ביקורת, ומתנסחת בזהירות: "יכול להיות שהתפיסה הניהולית באגרקסקו כבר לא רלוונטית היום".

הבעיה של המוסדיים

אגרקסקו נמצאת בשליטת המדינה (היא מחזיקה 30.3% מהמניות ויש לה רוב בדירקטיריון), מועצת הצמחים (55.3%) ותנובה (11%). החברה מעניקה שירותי יצוא, שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית, בעיקר לאירופה, באמצעות 130 מרכזי הפצה. הסחורה נרכשת מ-2,200 מגדלים בישראל (כ-50% מהיקף היצוא החקלאי) ונמכרת בחו"ל בקונסיגנציה תחת שני מותגים: Carmel ו-Alesia.

בשנה האחרונה נקלעה אגרקסקו למשבר קשה והיא בוחנת בימים אלו פנייה לביהמ"ש לצורך הגנה מנושיה (הקפאת הליכים). את 2010 סיימה החברה בהפסד כבד של 33 מיליון אירו, שנבע מאיבוד של נתח שוק באירופה, היחלשות האירו ואירועי אקלים בארץ. בנוסף להפסדים מפעילות, רשמה אשתקד אגרקסקו הפחתות חד פעמיות של 16.7 מיליון אירו, בעיקר בגין הפחתת מקדמות ששולמו להבטחת תוצרת חקלאית.

ההפסד הכבד יצר גירעון של 13 מיליון אירו בהון העצמי של החברה, והוביל את רואי החשבון להוסיף הערת "עסק חי" לדוחות החברה כשיתרת החוב הפיננסי של אגרקסקו עומדת על 83 מיליון אירו.

המשקיעים באג"ח של החברה לא היו מודעים לחומרת מצבה עד שלפני שבועיים הורידה חברת הדירוג מידרוג, בבת אחת, את דירוג החברה ב-7 רמות מ-A3 ל-B1. בשבוע שעבר כינסה אגרקסקו את מחזיקי האג"ח המוסדיים והציעה להם הסדר הכולל המרת כשליש מהסדרה העומדת על כ-150 מיליון שקל לכ-10% ממניותיה, פריסת יתרת החוב לטווח ארוך והפחתת הריבית ל-4% (במקום 8.15% כיום). בתמורה, תזרים המדינה לחברה הון, ותבצע תשלום חלקי למחזיקי האג"ח במזומן.

מחזיקי האג"ח תמכו בבחירת נציגות שתנהל מו"מ מול הנהלת אגרקסקו, אך אף גוף מוסדי לא התנדב לכהן בנציגות מחשש לניגודי אינטרסים בהם הם נתונים. עם זאת, מחזיקי האג"ח הגיעו לשתי הסכמות: כפי שנכתב אתמול ב"גלובס" הם בחרו במשרד פישר-בכר-חן לייצג אותם, ובנוסף החליטו לגייס את היחצ"ן גיא שמואלי כיועץ תקשורת. בתוך חודש תתקיים אסיפת אג"ח נוספת בחברה.

עוה"ד המייצגים את מחזיקי האג"ח מסרו היום כי "מול עיניהם של קופות הגמל, קרנות הפנסיה והגופים המוסדיים האחרים עומדים רק העמיתים, שכספם מושקע באג"ח של החברה".

ל"גלובס" נודע כי עו"ד צורי לביא עשוי להתפטר בימים הקרובים מייצוג חברת אגרקסקו בשל חשש לניגוד עניינים במידה ועו"ד שלמה נס ימונה לנאמן החברה. משרד ליפא מאיר שבו הוא עובד, מייצג חקלאים וחברות מתחרות. אמיר דן, המייצג את משרד ליפא מאיר מסר בתגובה כי "בשלב זה משרד ליפא מאיר מלווה את אגרקסקו. בשל מעורבותו של המשרד בעניינים שונים בסקטור החקלאי, סוכם מראש כי במידה והנושא יעבור לשלב של הליך משפטי - אז מטבע הדברים הליווי ע"י המשרד ייפסק".