המלים "אפשר" ו"היום" הוסרו מתשדיר למען גלעד שליט

הרשות השנייה גם דורשת ממטה שליט להוציא מהתשדיר את שמו של רה"מ בנימין נתניהו

שעות ספורות לפני עלייתו לאוויר של תשדיר למען החזרת החייל החטוף גלעד שליט, דרשה הרשות השנייה ממטה שליט להוציא ממנו את שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן דרשה הרשות כי יוסרו המלים "אפשר" ו"היום" מהסלוגן של התשדיר "אפשר וצריך להחזיר את גלעד הביתה היום".

לטענת הרשות השנייה, "סוגיות כגון זו ראוי שיידונו בשידורים ובמקומות ראויים באופן מעמיק ומקצועי, ולכך קיימות במות רבות בעולם השידורים".

בתשדיר השירות של מטה שליט, שהועבר לאישור הרשות השנייה לאחר שאושר לשידור על-ידי הזכייניות, מוצגת פרשת רון ארד כפי שהשתקפה בעיתונות היומית.

לדברי תמי שינקמן ממשרד כהן-שינקמן-רימון, המנהלת את הקמפיין להחזרת שליט, "בנינו סרטון שמראה בצורה מצמררת את השתלשלות העניינים שקרתה עם רון ארד, שהובילה לבסוף לאי-חזרתו מהשבי. הגשנו את הסרטון לאישור הזכייניות, והן אישרו אותו. כמה שעות לפני שהסרטון היה אמור לעלות לשידור, הודיעה לנו הרשות השנייה כי היא לא מוכנה שהדבר יעלה לשידור, בטענה כי מדובר במחלוקת פוליטית".

לדברי שינקמן, הרשות ביקשה מהם לעשות כל מיני שינויים בתשדיר, כאשר בין היתר הם התבקשו להוציא מהסרטון את גזיר העיתון שבו נתניהו אומר: "אני משוכנע שרון ארד חי ושנוכל להביא אותו הביתה", וכן גזיר עיתון אחר שבו נכתב "המשא-ומתן לשחרור רון ארד פוצץ בגלל עקשנות נתניהו".

במכתב, שנשלח ב-26 ביוני מאגף הפרסומות ברשות השנייה לזכייניות ערוץ 2 קשת, רשת וכן לערוץ 10, נכתב כי "הרשות השנייה מבקשת לבצע את ההתאמות הבאות על מנת שהתשדיר יעמוד בהתאם לכלל 11 לכללי האתיקה בפרסומת, האוסרים על שידור תשדיר אשר מציג נושא השנוי במחלוקת בתחום פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי".

אי לכך ביקשה מ"מ ראש אגף פרסומות, אודליה זלצמן, להשמיט את "גזרי העיתונות הכולללים התייחסות לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולהשמיט מן המשפט 'אפשר וצריך להחזיר את גלעד הביתה היום' את המילים 'אפשר' ו'היום' (הן במלל והן בכיתוב)".

כמו דורשת זלצמן להשמיט לחלוטין את המשפט "תומך בשחרור גלעד? שלח את המילה 'בעד' למספר 5252 הן במלל והן בכיתוב".

במכתב שהועבר למחרת לראש מטה גלעד שליט, שמשון ליבמן, מבהיר מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, את הדברים: "הנחנו את זכייני הטלוויזיה לבצע התאמות בשידורים, שיאפשרו מתן אינפורמציה על קיומה של הסוגיה ויאפשרו גישה לאתר האינטרנט שלכם לצורך קבלת מידע מפורט יותר, אך לא יכללו אלמנטים המתייחסים להנעה לנקיטת פעולה באופן המהווה שכנוע והשפעה על הציבור".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה כי "בהתאם לחוק ולכללים, נדרשת הקפדה על כך שתשדירי פרסומת הנרכשים בתשלום לא ישמשו זירה להתנצחויות במחלוקות פוליטיות ואידיאולוגיות, באופן שיהפוך את העיסוק בנושאים אלו על מסך הטלוויזיה לבלתי מאוזן וראוי.

"עמדה זו של הרשות השנייה מעוגנת בכללים ובפסיקת בית המשפט העליון. סוגיות כגון זו ראוי שיידונו בשידורים ובמקומות ראויים באופן מעמיק ומקצועי, ולכך קיימות במות רבות בעולם השידורים.

"יש להדגיש כי הרשות השנייה לא פסלה תשדיר של מטה המאבק שהשתתפו בו אנשי ביטחון בכירים שכן, הוא מעולם לא הובא לשולחננו. הרשות כן ביקשה לבצע התאמות בתשדיר פרסום אחר של מטה המאבק כך שיהיה בו בעיקר מתן מידע, ואכן הוכן תשדיר כזה, שלמיטב ידיעתנו ישודר באחד הערוצים. הרשות השנייה שותפה לתקווה לשחרורו של גלעד שליט ולדאגה לשלומו".

עוד נמסר מהרשות השנייה כי "המענה ניתן באותו היום בו הוגש התשדיר לרשות, זמן קצר לאחר הגשתו".