מורגן סטנלי מעלים התחזיות לכלכלת ישראל: "תגידו צ'יז"

"כלכלת ישראל היא מהאיתנות והמנוהלות בקרב מדינות השווקים המתעוררים", נכתב בסקירה של מורגן סטנלי ■ עדכנו תחזית הצמיחה השנתית ל-4.8% בממוצע בשנים 2011 ו-2012

בבית ההשקעות מורגן סטנלי אופטימיים מאד לגבי יציבות כלכלת ישראל, ומעלים את תחזיות הצמיחה השנתיות לשנים 2011 ו-2012. "אין ספק שהכלכלה הישראלית הינה אחת מהכלכלות האיתנות והמנוהלות בקרב מדינות השווקים המתעוררים", נכתב בסקירה של בית ההשקעות, אשר לה ניתנה הכותרת "המאקרו מחייך - תגידו צ'יז".

בעקבות הביקור בישראל והפגישות החיוביות עם נציגי בנק ישראל וכלכלנים, החליטו במורגן סטנלי להעלות את תחזיות הצמיחה לצמיחה שנתית של 4.8% בממוצע בשנים 2011 ו-2012, בהשוואה לתחזית קודמת של 4.3%. כמו כן, במורגן סטנלי צופים כי הריבית המרכזית תגיע לרמה של 3.75% עד סוף שנת 2010.

בסקירה תואר כי כלכלת ישראל "הציגה ביצועים מצוינים גם לאחר המשבר הפיננסי האחרון על ידי תגובות נכונות במדיניות המוניטרית והפיסקלית, מה שתרם להעלאת הביטחון בשוק הישראלי וזרימה של משקיעי חוץ פנימה".

לדברי האנליסט Tevfik Aksoy ממורגן סטנלי, "חזרנו מביקורנו האחרון בישראל עם התרשמות חיוביות, אבל גם עם תחזיות מאקרו מעודכנות כמו גם הצורך בשינוי רמת הריבית".

בסקירה ניתנה התייחסות גם למצב הגיאופוליטי, אשר "טומן בחובו סיכונים, בעיקר במקרה של תרחיש הכרזה על מדינת פלסטינית בספטמבר". במקרה כזה, מעריכים בסטנלי, עשוי התרחיש להוביל ל"התגברות ה'רעש' והטלטלות בשוק במקרה הטוב, או לחלופין להתבטא בנתוני מאקרו חלשים במקרה הרע".

במורגן סטנלי לא יכלו להתעלם גם מחרם הקוטג' ומחאת מחירי המזון: "אחרי ששמענו את הפרטים ממקור ראשון, הבנו שיש לחרם משמעות סמלית אמיתית, אשר הייתה גם אפקטיבית מאד בסופו של דבר", כותבים כלכלני מורגן סטנלי. "מחירי הקוטג' כסמל משליכים על הצריכה הפרטית של משקי הבית בשוק המזון, והמשך עליית המחירים עשוי להוביל בטווח הרחוק להימנעות מרכישת מוצרים מסוימים".