צביעות? זיתא לבג"ץ: הממשלה אשמה בהתייקרות שמן הזית

זיתא עתרה לבג"ץ נגד משרדי החקלאות, התמ"ת והאוצר, בטענה כי הממשלה יוצרת תיאום מחירים ו"מכריחה" את החברות לייקר את המוצרים ■ זיתא נשלטת ע"י ויסוצקי, שלפי תחקיר "גלובס" מוכרת את התה שלה בארה"ב במחירים הזולים בעשרות אחוזים בהשוואה לישראל

אחרי ניסיונות להתנער מאחריות והפרחת האשמות באוויר על יוקר מוצרי המזון לעבר הממשלה, יצרנית מזון ראשונה נותנת ביטוי רשמי להאשמות.

היום (א'), בצל מחאת הצרכנים על יוקר מוצרי המזון, בית הבד זיתא, יצרן ומשווק שמן זית זיתא מהמובילים בישראל, עתר לבג"ץ כנגד משרדי החקלאות, התמ"ת והאוצר, בגין התנהלותם הגורמת לטענתו להפקעת מחירי שמן הזית לצרכנים.

בג"ץ הורה למשרדי הממשלה למסור את תגובתם לעתירה תוך 60 יום.

בעתירה מודה החברה כי מחיר שמן הזית בישראל גבוה פי שתיים משמן הזית במדינות מפותחות.

חשוב לציין כי שמן זית זיתא נמצא בבעלות משותפת של חברת ויסוצקי, אשר רכשה את השליטה (51%) בחברה בשנת 2007. ויסוצקי היא אחת החברות שבתחקיר "גלובס" נמצא כי היא מוכרת את מוצרי התה שלה בישראל במחירים היקרים בעשרות אחוזים מהמחירים שבהם היא מוכרת את אותם מוצרים בשוק בארה"ב.

יתרה מכך, תמוה כי רק עכשיו, אחרי מחאה צרכנית הנמשכת כבר חודש ימים, "נזכרה" החברה לעתור לבג"ץ ולמחות כנגד יוקר שמן הזית.

לריכוז תחקירי "גלובס" על יוקר מחירי המזון - לחצו כאן

בעתירה לבג"ץ נטען כי משרד החקלאות מתאם מחירים וכמויות ופועל בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים, דבר הגורם לעלייה מלאכותית במחיר לצרכן של שמן הזית בישראל, שהוא מהגבוהים בעולם.

תיאום המחירים נעשה, לטענת החברה, באמצעות פרסום "מחיר מומלץ" על-ידי מועצת הצמחים שבו מגדלי הזיתים ימכרו את חומר הגלם ליצרנים, צעד המגדיר "מחיר רצפה" ומשמעותו תיאום מחירים.

העתירה קוראת לביטול המכס על יבוא שמן זית, דבר שיביא לטענת החברה להוזלה של 30% במחירים לצרכן.

יצוין כי שיעור המכס על שמן זית עומד על 12% בתוספת של 4.8 שקל לק"ג (כליטר), ובכל מקרה, לא פחות מ-5.9 שקלים לק"ג.

במסגרת תחקיר שפרסם "גלובס" ב-16 ליוני 2011, נחשף כי המדינה מעניקה עדיפות ליצרנים המקומיים בפטור מיבוא. כך למשל, אישור שהוציא מנהל מוצרי הצריכה במשרד התמ"ת על חלוקת המכסה ליבוא שמן זית שתוקפו עד נובמבר 2011, העניק ליצרנים אישור ליבוא שמן זית במכס מופחת של שקל אחד בלבד.

בית הבד זיתא נחשב ליצרן, ועל כן הוא נהנה מההטבות ביבוא.

יתרה מכך, במסגרת אותו תחקיר טען חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות ענפיות באיגוד לשכות המסחר, כי היצרנים אחראים לשימור המחיר הגבוה בשוק.

"היצרנים מקבלים עדיפות על פני היבואנים בקבלת מכסות עם פטור ממכס על היבוא. הדבר פוגע בתחרות כיוון שהם שולטים גם על הייצור, גם מקבלים מכסה ליבוא ללא מכס, ועל-ידי כך הם משמרים את המחיר הגבוה בשוק", אמר אז עוז.