שכחו את אתר האינטרנט

למה רק 50% מהעסקים הקטנים בארץ פעילים ברשת? זה לגמרי פוטנציאל לא מנוצל

כשממציאי האינטרנט פיתחו את הטכנולוגיה שתשנה את פני העולם ותבטל גבולות בין תרבויות ובין אנשים, סביר להניח ששיווק של מזוזות ושופרות לא היה הדבר המרכזי שעבר בראשם.

אבל מייסדי Ajudaica - יוסי, אוריאל וערן מבני-ברק - מיישמים הלכה למעשה את יתרונות האינטרנט, ובאמצעות הצבת פרסומות מקוונות מגיעים ללקוחות פוטנציאלים מכל העולם.

גולשים בעולם המחפשים מוצרים הקשורים בישראל יכולים באמצעות הקלקה לרכוש מוצרים מאתר Ajudaica. הרשת פרצה גבולות עד כדי כך שחייל יהודי-אמריקני המשרת באפגניסטן רכש שופר שיהיה עמו במהלך המלחמה.

למעשה, כיום, עסקים קטנים לכל אורכה של ישראל קוצרים את פירות האינטרנט. בצל המשבר הכלכלי העולמי, המאופיין בנפילתם של בנקים וחברות השקעות, קל להתעלם מהאינטרנט כמנוע צמיחה כלכלי ממשי.

אך שימו לב לנתונים הבאים: 2 מיליארד אנשים, כלומר, אחד מכל 3 אנשים בעולם, משתמש באינטרנט. כ-750 מיליון אנשים חברים בפייסבוק, 1.4 מיליון אימיילים נשלחים בכל שנייה, וכ-3 מיליארד סרטוני וידיאו ב-YouTube נצפים ביום. אין שנייה למהפכת האינטרנט, לא בהיקפה ולא באופן שבו היא שינתה את סגנון חיינו ואת הרגלי הצריכה שלנו.

ועידת G8, אשר התקיימה בחודש מאי בצרפת, הציבה במרכז סדר היום את השפעת האינטרנט על כלכלות העולם. העובדה כי מנהיגי העולם שמו את האינטרנט בלב הדיונים מצביעה על חשיבות הכלכלה הדיגיטלית להצלחה הכלכלית הגלובלית. לעובדה זו יש משמעות כפולה ומכופלת עבור פלח העסקים הקטנים והבינוניים, המהווה מנוע צמיחה משמעותי של כלכלות העולם.

דוח מקינזי על "כלכלת האינטרנט בישראל" מראה כי היקפה בארץ עומד על כ-50 מיליארד שקל, שהם 6.4% מהתמ"ג, וכי גודלה צפוי להגיע לכ-85 מיליארד שקל ב-2015, אשר יהוו כ-8.5% מהתמ"ג. הדוח מראה גם כי עסקים קטנים ובינוניים הפעילים ברשת צומחים ב-33% יותר ממקביליהם ומייצרים את מרבית המשרות החדשות במגזר זה. אבל הנתונים מראים כי רק מחצית מהעסקים הקטנים בישראל פעילים באינטרנט. יתרה מכך, מחצית מהעסקים שלהם נוכחות מקוונת, לא עדכנו את אתרם בשנה האחרונה.

קיים פה פוטנציאל אדיר ובלתי מנוצל. החברות הגדולות בעלות התקציבים יכולות לבנות את המותג שלהן בכל ערוצי השיווק כולל בטלוויזיה, אך האינטרנט מאפשר כיום, גם לחברות קטנות ביותר, לבנות מותגים ולשווק מוצרים בעולם.

דוגמה נוספת של מינוף מוצלח של המהפכה הדיגיטלית היא חברת TodaBox: חנות מקוונת המאפשרת לגולשים בצרפת להזמין, לרכוש ולשלוח מתנות יוקרתיות לקרוביהם בישראל. בעלת העסק, עולה חדשה מצרפת, מפרסמת את העסק שלה ברשת ומוכרת מתנות במגוון ענק של קטגוריות, הרבה יותר ממה שחנות פיזית יכולה להציע.

עסקים נוספים יכולים וצריכים ליהנות מההזדמנות השיווקית והעסקית שמציע האינטרנט. הממשלה והחברות המובילות במשק צריכות לגבש יוזמה אשר תעודד עסקים נוספים, כולל ובעיקר עסקים קטנים, להשתמש ברשת כפלטפורמה משמעותית לצמיחה כלכלית.

התרבות הישראלית בורכה ברוח חדשנית, אך מלבד חברות כמו Ajudaica או Todabox קיימים עוד אלפי עסקים ישראליים שטרם מנצלים את ההזדמנות לצמיחה כלכלית הטמונה באינטרנט להרחבת עסקיהם.

ככל שעסקים קטנים ובינוניים יגלו את עוצמת הרשת בבנייה ובביסוס המותג שהם משווקים, כך הם יהוו חוליות משמעותיות יותר בצמיחה של הכלכלה הישראלית.

הכותב הוא מנכ"ל Google ישראל, ומנהל אזורי למדינות דרא"פ ויוון ובין משפיעי הדעה של ועידת תקשורת, נתח שוק ודיגיטל 2011