יו"ר הלובי החקלאי: "נפילת אגרקסקו תהיה אסון לחקלאים"

ח"כ שי חרמש, קרא לממשלה לקחת אחריות על מצבה של אגרקסקו: "למדינה יש אחריות ישירה למצבה הכלכלי" ■ החוב הפיננסי של אגרקסקו עומד על 83 מיליון אירו

"אגרקסקו שולטת על מעל מ-40% מהייצוא החקלאי בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד ש"ח בשנה, זו היא חברה המעסיקה מאות עובדים ותלויים בה אלפי חקלאים לפרנסתם, נפילתה תהא אסון לחקלאי המדינה", כך טען היום ח"כ שי חרמש, נציג קדימה בוועדת הכספים, ויו"ר הלובי החקלאי בכנסת, לקראת הדיון הדחוף שייערך מחר (ב') לבקשתו בוועדת הכספים בנושא למשבר אליו נקלעה אגרקסקו.

עוד מציין ח"כ חרמש כי "המדינה הינה בעלים של 30% ממניות אגרקסקו והיא זו הממנה את היו"ר, המנכ"ל ומועצת המנהלים, כשגם הגופים האחרים שמחזיקים במניות החברה נתמכים על ידה. אי לכך למדינה יש אחריות ישירה למצבה הכלכלי הנוכחי של אגרקסקו, שכן כל ההחלטות שהתקבלו בניהולה, נעשו על ידי אנשים שמונו על ידה".

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי אגרקסקו נקלעה לקשיים ואיננה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה. מדינת ישראל ומועצת הצמחים הם בעלי המניות הגדולים באגרקסקו, אולם נראה כי אין להם כל כוונה להמשיך להזרים כספים אל תוך החברה.

על רקע אדישותם ומצבה הרעוע של אגקסקו, קרא חרמש לממשלה לקחת אחריות ולמנוע מהחברה לפשוט רגל. לדבריו, "חברה ממשלתית שלא תכבד את התחייבותויותיה לבעלי אגרות החוב תהיה תקדים מדאיג לחברות ממשלתיות".

עיקר פעילותה של אגרקסקו הוא במתן שירותי יצוא, שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית, בעיקר לאירופה, באמצעות 130 מרכזי הפצה. הסחורה נרכשת מ-2,200 מגדלים בישראל נמכרת בחו"ל, בקונסיגנציה, תחת שני מותגים: Carmel ו-Alesia.

החברה נקלעה למשבר קשה, ואת 2010 היא סיימה בהפסד כבד של 33 מיליון אירו, שיצר גירעון של 13 מיליון אירו בהון העצמי. ההפסדים הכבדים הובילו את רואי החשבון להוסיף הערת "עסק חי" לדוחות החברה כשיתרת החוב הפיננסי של אגרקסקו עומד על 83 מיליון אירו.