מחקר חדש: לא ניתן להוכיח קשר בין שימוש בטלפון סלולרי לסרטן

מחקר של המכון הבריטי למחקר בתחום הסרטן מצא כי לא חלה עלייה בשיעורי סרטן המוח במקביל לעלייה בשימוש בטלפונים הסלולריים בעולם

הקרב על הקשר בין השימוש בטלפון סלולרי לבין סרטן נמשך. כחודש בלבד לאחר שארגון הבריאות העולמי הגדיר את הטלפון הסלולרי כמסרטן פוטנציאלי, מתפרסם מחקר נוסף מטעם המכון הבריטי למחקר בתחום הסרטן (Institute of Cancer Research), אשר סותר את הממצאים. מחקר שערך המכון מצא כי לא חלה עלייה בשיעורי סרטן המוח במקביל לעלייה בשימוש בטלפונים הסלולריים בעולם.

את המחקר הוביל פרופ' אנתוני סוורדלו, שהוא יו"ר הוועדה הבינלאומית להגנה מפני קרינה לא מייננת, ועדה הקשורה גם היא לארגון הבריאות העולמי. המחקר שערכו הוא וקבוצת החוקר שתחתיו, שכללה גם מומחים מארה"ב ושווייץ, פורסם בכתב העת Environmental Health Perspectives.

בנוסף לבחינת שיעורי השיחות בסלולר מול שיעורי הסרטן בעולם, ערכה הקבוצה של סוורדלו סקירה של כמה מן המחקרים הבולטים שפורסמו עד כה, אשר הצביעו על מתאם בין סרטן לשימוש בסלולר, ומצאה כשלים בחלק מהם.

כך למשל, אחד המחקרים המוכרים בתחום, מחקר בשם "Interphone" שפורסם בכתב העת "International Journal of Epidemiology", תיחקר קבוצה של חולי סרטן לגבי השימוש שלהם בטלפונים סלולריים והשווה את הנתונים האלה לדיווחים של קבוצת אנשים בריאים. המחקר מצא כי שימוש גבוה מאוד בסלולר עשוי להיות קשור לסיכון לחלות בסרטן.

סוורדלו וקבוצתו טענו בסקירתם כי בחירת הקבוצה יצרה את ההבדל - לא ניתן לשלול כי חולי סרטן המוח נטו לדווח על דיבור מרובה בטלפון הסלולרי, גם אם לא עשו זאת בפועל.

עוד הוסיפו החוקרים כי לא הוגדר מנגנון ביולוגי הגיוני שבאמצעותו קרינה סלולרית יכולה לגרום לסרטן. כמו כן, לדבריהם, מחקרי חיות לא הראו כי ניתן להשרות סרטן בחיות באפן מכוון באמצעות קרינה מסוג זה.

יצוין כי גם ארגון הבריאות העולמי מעולם לא קבע במפורש כי הסלולרי מסרטן, אלא רק טען כי לא ניתן לשלול זאת. כך, השימוש בסלולרי הושם באותה הקטגוריה כמו קפה.

לדברי סוורדלו, "הנתונים כבר נאספו במשך 20 שנה ויותר, וככל שהזמן מתארך - כך הסבירות שיימצא נזק ארוך טווח פוחתת".

לעומת זאת, אפילו המחקר הנוכחי לא העז לשלול קשר בין שימוש בטלפון אצל ילדים לבין סרטן. עד היום לא נאסף מספיק מידע בנושא, אמרו החוקרים.

חוקרים מהאוניברסיטה העברית טוענים היום כי המחקרים הקודמים כן מראים את הקשר בין הנתונים, וכי המחקר המדובר הזניח משתנים חשובים.