אושרו הקלות לעצמאים: דמי אבטלה ו"מע"מ מבוסס מזומן"

הממשלה אישרה היום פה-אחד את החוק לעידוד פעילות עסקים קטנים ובינוניים, כפי שנהגה ע"י שר התמ"ת ונשיא לה"ב ■ "החלטת הממשלה בנושא היא יום חג למגזר העצמאים"

הממשלה אישרה היום (א') פה-אחד את החוק לעידוד פעילות עסקים קטנים ובינוניים. התוכנית, שנחשפה ב"גלובס" בתחילת יוני, הוגשה לממשלה על-ידי שר התמ"ת שלום שמחון, וקודמה על-ידי נשיא לה"ב, יהודה טלמון. שר האוצר, יובל שטייניץ, התנגד נחרצות לתוכנית.

הבשורות העיקריות של החוק הן מתן אפשרות לשלם מס ערך מוסף (מע''מ) עם קבלת התמורה ולא בעת ביצוע העסקה (מהלך שמכונה "מע''מ על בסיס מזומן"), אשר מקלה באופן מהותי על תזרים העסק. כמו כן אושר לראשונה סוג של "דמי אבטלה" לעצמאים. לעומת השכירים, התשלום לא יגיע מהביטוח הלאומי אלא מקרן חיסכון שהעצמאי יפריש לה; ההפרשה תזכה למעמד של 'הוצאה מוכרת' ומשיכת הכספים עם סגירת העסק תהיה פטורה ממס הכנסה. שני המהלכים הללו צפויים לגרוע כספים מקופת המדינה.

החוק החדש קובע כי הסוכנות לעסקים הקטנים והבינוניים במשרד התמ''ת היא הגוף המוסמך לרכז את הטיפול הממשלתי בקידום מעמדם של עסקים אלו. באוצר טענו כי סעיפים אלו "מהווים פגיעה קשה ובלתי מתקבלת בסמכויות שר האוצר".

החוק החדש מטיל על שר התמ''ת לגבש הצעת חוק לעידוד פעילותם של עסקים הקטנים והבינוניים, שיגיש לאישור ועדת השרים לחקיקה עד סוף אוגוסט. ל"גלובס" נודע כי הצעת החוק תכלול תמריצים כגון "פחת מואץ" ומתן הטבות מס לקליטת עובדים, הטבות שרק התעשייה זוכה להן; הקלות בתנאי ההשתתפות של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ממשלתיים ועוד.

ל"גלובס" נודע כי מי שהכריע לטובת טלמון ושמחון הוא לא אחר מראש הממשלה בעצמו, בנימין נתניהו, אשר הפנה עורף לטענות האוצר ודרש לאשר את החוק ללא כל שינוי. בשלושת השבועות האחרונים עבדו במשרד האוצר וברשות המסים באופן אינטנסיבי על הצעה זו. סגניהם של עודד שריג, הממונה על שוק ההון באוצר, ויהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים, היו מאוד מעורבים בתהליך.

יהודה טלמון, ראש לה''ב, שמוביל את מאבקם של עסקים הקטנים זה יותר מחמש שנים, מסר בתגובה: "החלטת הממשלה בנושא היא יום חג למגזר העצמאים, רובם עסקים קטנים ובינוניים. מאבק ארוך ומתיש מגיע אל קו המטרה ומוכיח כי אם אתה נאבק בנושא נכון, רצוי וצודק ואינך מרפה ממנו, בסופו של יום אתה מנצח. אין ספק שהממשלה בהובלת נתניהו ושר התמ"ת משדרת מסר למגזר גדול חשוב שתרומתו לכלכלה היא אדירה והמסר הוא - העסק הקטן חשוב למדינה והמדינה מתחשבת בבעל העסק הקטן".